Asiointi on sujuvinta verkossa

Kelassa on poikkeuksellista ruuhkaa. Jos asiointi onnistuu verkossa, se on kaikista sujuvin ja nopein vaihtoehto.

Kirjaudu verkkoasiointipalveluun osoitteessa www.kela.fi/asiointi. Siellä voi hakea lähes kaikkia etuuksia ja tarkistaa esimerkiksi oman hakemuksen käsittelytiedot. Toimistossa asiointi tai puhelinpalveluun soittaminen eivät nopeuta hakemuksen käsittelyä.

Voit toimittaa myös liitteet verkossa. Liitteeksi riittää esimerkiksi selkeä kännykällä otettu kuva.

Jos sinulla ei ole omaa tietokonetta tai verkkoyhteyttä, verkkohakemuksen voi tulla tekemään myös toimistoon. Verkkoasioinnissa tarvitaan lisäksi henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai matkapuhelimen mobiilivarmenne.

Tutustu myös Kysy Kelasta -palstaan, jossa voi olla jo vastaus valmiina sinua askarruttavaan kysymykseen.    

Vältä ruuhkaisin aika ja asioi toimistossa loppuviikolla

Toimistossa saat palveluneuvojalta kaikkiin Kelan etuuksiin liittyvää henkilökohtaista neuvontaa ja ohjausta.

Kelan toimistoissa on vilkkainta maanantaisin. Loppuviikosta tilanne yleensä helpottaa. Jos haluat välttää ruuhkan, ajoita asiointi loppuviikkoon. Toimistoissa on myös aamupäivällä yleensä vähemmän asiakkaita kuin iltapäivällä.

Ruuhkaisimmat toimistot ovat pääkaupunkiseudulla Itäkeskus, Kamppi, Vuosaari, Leppävaara, Myyrmäki ja Malmi. Ruuhkaisia toimistoja on myös muualla Suomessa - sekä isommissa kaupunkitoimistoissa että pienemmillä paikkakunnilla.

Asioidessasi Kelan toimistossa ota mukaasi henkilötodistus, kuten ajokortti tai passi. Jos hoidat toisen henkilön asiaa, tarvitset henkilötodistuksesi lisäksi yksilöidyn valtakirjan tältä henkilöltä.

Kelasta voidaan soittaa myös takaisin

Puhelinpalvelu on avoinna ma–pe klo 8–17. Palveluun soitetaan tällä hetkellä poikkeuksellisen paljon, joten puhelinpalvelussa voi joutua jonottamaan. Kun pysyt jonossa, pääset palveluun omalla vuorollasi, kun jono etenee. Jos keskeytät puhelun ja soitat uudelleen, jonotus alkaa alusta. Jos et pääse puhelinpalvelussa jonoon, jonotuspaikat ovat jo täynnä.

Käytössä on myös takaisinsoittopalvelu. Sitä tarjotaan, jos takaisinsoiton jonopaikkoja on vapaana. Kun Kelasta soitetaan asiakkaille, puhelut tulevat numerosta 020 692 219 tai 020 634 1611.

Numerosta 020 634 0210 kuulet nauhalta mihin vuorokaudenaikaan tahansa lapsilisän, lastenhoidon tuen, eläke- ja vammaisetuuksien, asumistukien, opintotuen sekä sotilasavustuksen maksupäivät. Yleiset maksupäivät voit tarkistaa myös verkossa osoitteessa www.kela.fi/maksupaivat.

Lisätietoja: