Perustoimeentulotuen käsittelyaikaan lasketaan vain arkipäivät

Kelaan tulee tällä hetkellä paljon kysymyksiä, jotka koskevat perustoimeentulohakemuksen käsittelyä. Hakemus otetaan käsittelyyn vasta sitten, kun kaikki tarvittavat liitteetkin on toimitettu Kelaan.  

Kela antaa päätöksen perustoimeentulotuesta viimeistään 7 arkipäivän kuluessa siitä, kun hakemuksesi on saapunut Kelaan. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että hakemuksessa on mukana kaikki tarvittavat liitteet. Jos hakemus on puutteellinen, Kela pyytää toimittamaan tarvittavat lisäselvitykset, jotta hakemus voidaan ottaa käsittelyyn. Tällöin hakemus ratkaistaan 7 arkipäivän kuluessa liitteiden saapumisesta.
– Käsittelyaikaan lasketaan vain arkipäivät maanantaista perjantaihin, toimeentuloturvaetuuksien osaamiskeskuksen päällikkö Tomi Ståhl huomauttaa.

Käsittelytakuu ei tarkoita sitä, että rahat olisivat 7 arkipäivän kuluessa asiakkaan tilillä.
– Maksut ovat yleensä tilillä 2 pankkipäivän kuluessa päätöksen teosta. Jos hakemuksen lähettää postitse, myös hakemuksen lähettämiseen kuluva aika kannattaa ottaa huomioon. Jos posti saapuu Kelaan maanantaina, se tulee olla ratkaistuna seuraavan viikon keskiviikkona. Rahat ovat tilillä 2 pankkipäivän kuluessa päätöksen teosta eli perjantaina, Ståhl selventää.

Toimistossa asiointi tai puhelinpalveluun soittaminen ei nopeuta hakemuksen käsittelyä. Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.   

Kiireelliset hakemukset käsitellään nopeammin

Jos Kela arvioi hakemuksesi kiireelliseksi, hakemus käsitellään samana tai seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Maksu on pankkitililläsi 2 pankkipäivän kuluessa päätöksen teosta. Kiireellisissä tilanteissa voit saada myös kiireellisen maksusitoumuksen lääkkeisiin tai elintarvikkeisiin.

Kiireellisissä tilanteissa sinun on asioitava joko puhelimitse tai toimistossa ja esitettävä perusteet kiireellisyydelle. Kiireellisessä hakemuksessa voi olla kyse esimerkiksi odottamattomasta elämäntilanteen muutoksessa, johon et ole voinut ennalta varautua.

Tarkista hakemuksen käsittelytilanne asiointipalvelusta

Kelan asiointipalvelussa (www.kela.fi/asiointi) voi tarkistaa oman hakemuksen käsittelytiedot ja hakea lähes kaikkia etuuksia. Asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Tutustu tarkemmin: