Kela pahoittelee ruuhkan aiheuttamaa haittaa


Ruuhka Kelan toimistoissa ja puhelinpalvelussa jatkuu. Poikkeuksellinen ruuhka johtuu perustoimeentulotukea hakevien asiakkaiden siirtymisestä kunnista Kelan asiakkaiksi. Kaikki voimat keskitetään ruuhkan purkamiseen.

Kelan toimistoissa asioi tällä hetkellä noin 12 000 henkilöä päivässä. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna asiointimäärä on kasvanut noin 57 %. Varsinkin pääkaupunkiseudun toimistoissa on ollut hyvin vilkasta. Suurimmat ruuhkahuiput ovat osuneet maanantaille.

Kelaan tulee tällä hetkellä myös poikkeuksellisen paljon puheluita: noin 20 000 päivässä. Myös puheluiden määrä on kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna.

Vielä ei pystytä sanomaan, mille tasolle asiakasmäärät asettuvat. Ruuhkan arvioidaan jatkuvan vielä helmikuussa, kun pitkäaikaisen toimeentulotuen päätöksen kunnasta saaneet asiakkaat tulevat ensimmäistä kertaa asioimaan Kelaan. Tilanne on otettu vakavasti, sillä ruuhka on aiheuttanut asiakkaille kohtuutonta haittaa.

Asiakasmäärän kasvua on pyritty ennakoimaan niin hyvin kuin on pystytty. Kelaan rekrytoitiin loppuvuodesta 2016 satoja uusia työntekijöitä perustoimeentulotuen etuuskäsittelyyn, asiakaspalveluun ja esimiestehtäviin. Kelassa on tehty myös runsaasti ylitöitä, jotta muutoksesta ei aiheutuisi haittaa asiakkaille.

Paperihakemuksen tiedot näkyvät verkkoasiointipalvelussa viiveellä

Kelaan tulee tällä hetkellä paljon yhteydenottoja, jotka koskevat sitä, miksi paperihakemuksen tiedot eivät näy verkkoasiointipalvelussa. Paperihakemuksen tiedot näkyvät verkkoasiointipalvelussa vasta sen jälkeen, kun hakemus on rekisteröity. Valitettavasti rekisteröinnissä on kuitenkin tällä hetkellä viivettä, koska Kelaan on saapunut poikkeuksellisen suuri määrä hakemuksia. Paperihakemus näkyy verkkoasiointipalvelussa 1–5 päivän kuluessa hakemuksen saapumisesta Kelaan.

Verkossa tehdyt hakemukset ovat valmiiksi sähköisessä muodossa. Ne näkyvät asiointipalvelussa heti hakemuksen jättämisen jälkeen.  

Tarkista hakemuksesi käsittelytilanne verkkoasiointipalvelussa

Kelaan tulee tällä hetkellä paljon kysymyksiä, jotka koskevat hakemuksen käsittelytilannetta. Toimistossa asiointi tai puhelinpalveluun soittaminen eivät nopeuta hakemuksen käsittelyä. Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.   

Kelan asiointipalvelussa (www.kela.fi/asiointi) voi tarkistaa oman hakemuksen käsittelytiedot ja hakea lähes kaikkia etuuksia. Asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Verkkoasiointipalvelussa voit:

  • hakea Kelan etuuksia
  • ilmoittaa muutoksista ja lakkauttaa tuen
  • muuttaa tilinumeroa
  • tarkistaa, onko hakemuksesi ratkaistu, paljonko etuutta maksetaan ja koska maksupäivä on
  • lähettää etuusasioihin liittyviä viestejä.

Tutustu myös Kysy Kelasta -palstaan, jossa Kelan asiantuntijat vastaavat asiakkaiden kysymyksiin joka arkipäivä.

Selkeät liitteet helpottavat hakemuksen käsittelyä

Voit lähettää myös hakemukseen tarvittavat liitteet verkossa. Liitteeksi riittää esimerkiksi selkeä kännykällä otettu kuva. Katso videolta, miten helppoa liitteiden lähettäminen verkossa on.

Verkkoasiointipalvelussa lähetetyn liitteen maksimikoko on 5 Mt. Jos joudut pienentämään tiedostoa, huomioithan, että sen tulee olla tiedoston pienentämisestä huolimatta selkeä.

Maksupäivät kuulet nauhalta

Numerosta 020 634 0210 kuulet mihin vuorokaudenaikaan tahansa lapsilisän, lastenhoidon tuen, eläke- ja vammaisetuuksien, asumistukien, opintotuen sekä sotilasavustuksen maksupäivät.
Yleiset maksupäivät voit tarkistaa myös verkossa osoitteessa www.kela.fi/maksupaivat.

Lisätietoja: