Kelan puhelinpalvelussa ruuhkaa


Kelaan tulee tällä hetkellä poikkeuksellisen paljon puheluita. Kela-asiat hoituvat kätevästi myös verkkoasiointipalvelussa.

Puhelinpalvelun keskimääräinen jonotusaika on tällä hetkellä noin 15 minuuttia. Kela pahoittelee pitkää jonotusaikaa ja toivoo asiakkailtaan kärsivällisyyttä. Puhelua ei kannata lopettaa kesken jonottamisen, sillä jokainen uusi soittoyritys siirtää soittajan takaisin jonon hännille. Ruuhkan vuoksi soittopyyntöjä ei tällä hetkellä pystytä vastaanottamaan yhtä paljon kuin normaalisti.

Moniin kysymyksiin löytyy vastaus helposti ja nopeasti Kelan verkkosivuilta. Tutustu myös Kysy Kelasta -palstaan, jolla Kelan asiantuntijat vastaavat asiakkaiden kysymyksiin joka arkipäivä. Jos asiasi ei ole kiireellinen, voit varata ajan Kelan puhelinpalveluun tai palvelupisteeseen osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus.

Maksupäivät kuulet nauhalta


Numerosta 020 634 0210 kuulet mihin vuorokaudenaikaan tahansa lapsilisän, lastenhoidon tuen, eläke- ja vammaisetuuksien, asumistukien, opintotuen sekä sotilasavustuksen maksupäivät.

Yleiset maksupäivät voit tarkistaa myös verkossa osoitteessa www.kela.fi/maksupaivat.

Kela-asiat hoituvat myös verkossa


Kelan asiointipalvelussa (www.kela.fi/asiointi) voi hakea lähes kaikkia etuuksia ja tarkistaa esimerkiksi oman hakemuksen käsittelytiedot. Asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Verkkoasiointipalvelussa voit

  • hakea Kelan etuuksia
  • ilmoittaa muutoksista ja lakkauttaa tuen
  • muuttaa tilinumeroa
  • tarkistaa, onko hakemuksesi ratkaistu, paljonko etuutta maksetaan ja koska maksupäivä on
  • lähettää etuusasioihin liittyviä viestejä.