Usein kysyttyjä kysymyksiä vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta koottu Kelan verkkosivuille
 

 


Miksi tulkin nimi kerrotaan niin myöhään? Miksi tilauksessa pitää kertoa mihin tulkkia tarvitaan? Miksi tulkkauspaikan osoite pitää ilmoittaa?

Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun uusi palvelumalli on tuonut mukanaan uudistuksia ja asiakkailla on ollut alkuvuodesta paljon kysyttävää. Nyt Kelan verkkosivuille on koottu asiakkaiden tueksi usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.

Asiakkaat ovat muun muassa kysyneet, miksi tulkin nimi kerrotaan myöhemmin kuin ennen ja miksi tulkkauksen tarpeesta pitää kertoa mahdollisimman tarkasti.

– Tulkin nimi kerrotaan tilausta edeltävänä päivänä klo 16. Päädyimme tähän, koska tulkki voi eri syistä vaihtua ja osa asiakkaista on toivonut, ettei viestejä tulisi niin paljon. Jos asiakas haluaa tietää tulkin nimen aiemmin, hän voi missä vaiheessa tahansa pyytää sitä, sanoo etuuspäällikkö Niina Järviö.

Miksi tulkkauksen tarve pitää kertoa etukäteen?


– Palvelu on tarkoitettu vuorovaikutustilanteisiin, joissa tarvitaan tulkkausta. Lisäksi tulkin pitää voida valmistautua tehtäväänsä. Riittää, että ilmoittaa esimerkiksi, että on menossa vakuutusyhtiöön käymään tai päiväkodin kevätjuhlaan, Niina Järviö sanoo.

– Tulkkauspaikan osoite pitää ilmoittaa, jotta tilaus voidaan kirjata välitysjärjestelmään. Kela ei saa tietoja tulkilta. Myös tulkin työnantaja tarvitsee tiedon.

Lisää usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia löytyy Kelan verkkosivuilta.

Uusituilla verkkosivuilla hyödyllistä tietoa


Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta kertovat verkkosivut päivitettiin vuodenvaihteessa. Sivujen rakenne on nyt selkeämpi, ja sieltä löytyy myös hyödyllinen pikaopas. Lisäksi sivuille on lisätty kuvamateriaaleja, joista on hyötyä esimerkiksi puhevammaisille asiakkaille. Sisältöjä päivitetään tarpeen mukaan.

– Tämän vuoden aikana on tarkoitus pohtia sitä, miten viestintää kehitetään niin, että huomioidaan kaikki asiakasryhmät. Pohdimme myös sitä, miten pystyisimme tavoittamaan kaikki asiakkaat mahdollisimman hyvin. Kaikki eivät osaa tai pysty käyttämään verkkoa, sanoo viestinnän asiantuntija Laura Rahka.

Usein kysyttyjä kysymyksiä täydennetään tarpeen mukaan.

Lisätietoja asiakkaille: