Siirry sisältöön

Toimeentulotukea haetaan verkossa – suosio kasvanut nopeasti


Jo 64 % toimeentulotuen asiakkaista valitsee verkkoasioinnin paperihakemuksen sijaan. Kelaan saapuu viikoittain yli 21 000 toimeentulotuen hakemusta verkon kautta.

Perustoimeentulotuki siirtyi kunnilta Kelan tehtäväksi viime vuoden alussa. Ensimmäisen vuoden aikana Kela vastaanotti 1,53 milj. toimeentulotuen hakemusta ja myönsi tukea yhteensä 722,1 milj. euroa. Vuoden aikana verkkoasioinnin suosio kasvoi nopeasti, ja tällä hetkellä tuen hakee verkossa jo 64 % asiakkaista.

– Tämä osoittaa, kuinka toimiva ja asiointia helpottava kokonaisuus Kelan verkkopalvelu on. Myös liitteet on mahdollista toimittaa verkossa. Liitteeksi riittää kännykällä otettu selkeä kuva, kertoo yksikön päällikkö Sami Koponen Kelan Kehittämispalveluista.

– Toimeentulotuessa liitteitä on muita etuuksia enemmän. Viime vuoden aikana toimeentulotuen asiakkaat toimittivat Kelaan lähes 6,77 miljoonaa liitettä. Kuitit ja laskut kulkevat kätevästi verkossa.

– Verkossa toimitetut hakemukset ja liitteet ovat saman tien perillä Kelassa, eikä postin kulkua tai paperien skannausta tarvitse odotella.

Asiointipalveluun kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella osoitteessa www.kela.fi/asiointi. Palvelun etusivulla voi katsoa muun muassa omia hakemuksia ja päätöksiä, etuuksien maksupäiviä ja niiden euromääriä.

Laskurilla arvio tuen määrästä etukäteen


Kelan verkkosivuilla on myös laskuri, jonka avulla asiakas voi arvioida, onko hän oikeutettu toimeentulotukeen ja paljonko hän voi sitä saada. Laskuri huomioi muiden etuuksien vaikutuksen tuen määrään asiakkaan antamien tietojen perusteella.

– Laskuri auttaa asioinnissa ja opastaa asiakasta eteenpäin. Asiakkaan ei tarvitse täyttää laskuriin turhaa tietoa vaan ainoastaan toimeentulotuen kannalta olennaiset asiat, Sami Koponen kertoo.

– On kuitenkin hyvä muistaa, että laskurin lopputulos on aina arvio, eikä se vastaa välttämättä lopullista päätöstä, Koponen painottaa.

Lisätietoja asiakkaalle