Etäpalvelu

Vammaisten tulkkauspalvelun etäpalvelussa saat palvelua suomalaisella viittomakielellä sekä puhutulla suomella ja ruotsilla. Joissain etätulkkaustilanteissa voidaan käyttää myös esimerkiksi puhuttua englantia. Voit lähettää palvelussa chat-toiminnolla myös kirjoitettuja viestejä.

Etäpalvelu on tarkoitettu vammaisten tulkkauspalveluun oikeutetuille asiakkaille.

Etäpalvelussa voit

Ota yhteys etäpalveluun

Etäpalvelu on avoinna ma–pe klo 8–16.

Käynnistä yhteys
  • tehdä tulkkaustilauksen, antaa lisätietoja tai peruuttaa tilauksen
  • antaa palautetta
  • saada neuvontaa tulkkauspalveluoikeuteen liittyviin kysymyksiin
  • hoitaa lyhytkestoisen tulkkauksen tarpeen etätulkkauksena.

Näin käytät etäpalvelua

  1. Ota yhteys etäpalveluun.
  2. Kun käytät etäpalvelua ensimmäistä kertaa, tee laitteellesi tarvittaessa kameran käyttöön liittyvät asetukset. Katso tästä tarkemmat ohjeet (pdf).

  3. Muutaman sekunnin kuluttua kuvayhteys aukeaa vapaana olevalle Kelan viittomakielentaitoiselle palveluneuvojalle.

  4. Jos palvelussa on ruuhkaa, selaimessasi näytetään siitä kirjallinen tiedote. Odota vapautuvaa palveluneuvojaa sulkematta yhteyttä. Voi myös poistua linjalta ja ottaa yhteyden myöhemmin.

Jos videokanavan asetukset eivät ole kunnossa, voit muuttaa niitä ratas-symbolin kautta. Asetukset –valikossa vierailun jälkeen istunnon videokuva ladataan uudelleen ja videokuva katkeaa muutamaksi sekunniksi.

Etäpalvelun ja etätulkkauksen käyttöä varten tarvitset älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on

  • mikrofoni, kaiuttimet tai kuulokkeet sekä videokamera
  • Google Chrome- tai Internet Explorer -selainohjelma
  • riittävän nopea (1 200 kbit/s) laajakaistayhteys, jotta videokuva näkyy.

Toistaiseksi et voi käyttää etäpalvelua laitteella, jonka käyttöjärjestelmänä on iOS. 

Aukioloajat

Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8.00–16.00.

Palvelu on suljettu seuraavina pyhäpäivinä: uudenvuodenpäivä, loppiainen, pitkäperjantai, 2. pääsiäispäivä, vapunpäivä, helatorstai, juhannusaatto, juhannuspäivä, pyhäinpäivä, itsenäisyyspäivä, jouluaatto, joulupäivä ja tapaninpäivä.

Katso esittelyvideot viittomakielellä:
Tulkkauspalvelun etäpalvelu
Etätulkkausta lyhtykestoisiin tulkkaustilanteisiin

Vikatilanteet

Jos yhteys ei käynnisty, voit kokeilla tyhjentää koneen selaushistorian. Katso ohje tästä (pdf). Jos et saa itse ongelmaa ratkaistua, ota yhteyttä Kelan tekniseen asiakastukeen sähköpostitse ict-asiakastuki(at)kela.fi.

Tekninen asiakastuki palvelee puhelimitse numerossa 020 634 7743 arkisin klo 7–17 ja vikailmoitusasioissa kaikkina kellonaikoina.

Jos sinulle myönnetty Kelan tietokone katoaa tai varastetaan, ota välittömästi yhteyttä asiakastukeen.

Viimeksi muokattu 20.2.2017
Sivu päivitetty 7.2.2017