Kelan työkyvyttömyyseläkkeistä kolme neljäsosaa myönnetään määräaikaisena kuntoutustukena

Uusien myöntävien työkyvyttömyyseläkepäätösten määrä on pienentynyt viimeisen 10 vuoden aikana noin 20 %. Yhä useampi annetaan määräaikaisena kuntoutustukena. Hylättyjen hakemusten määrä on pysynyt ennallaan.

Kela myöntää työkyvyttömyyseläkkeen joko toistaiseksi tai määräaikaisena kuntoutustukena. Määräaikaista kuntoutustukea voidaan myöntää 1 kuukaudesta muutamaan vuoteen. Vuonna 2016 Kelassa tehtiin yhteensä 7 800 toistaiseksi myönnettyä työkyvyttömyyseläkepäätöstä. Niistä 5 000 annettiin uuden työkyvyttömyyselähakemuksen ja 2 800 kuntoutustuen jatkohakemuksen perusteella. Toistaiseksi myönnettyjen eläkepäätösten lisäksi Kelassa tehtiin 23 900 määräaikaista kuntoutustukipäätöstä.

Työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää määräaikaisena kuntoutustukena, jos hoidon tai kuntoutuksen arvioidaan parantavan asiakkaan työkykyä. Kuntoutustuen myöntäminen edellyttää ajantasaista hoito- tai kuntoutussuunnitelmaa. Asiakkaan edellytyksiä palata työelämään tai vaihtaa ammattia selvitetään jo sairauspäivärahakauden aikana, mutta arviointi tehdään myös työkyvyttömyyseläkehakemuksen käsittelyn yhteydessä. Jos asiakkaalla on kytkös työelämään, ammatillisesta kuntoutuksesta vastaa useimmiten työeläkelaitos. Jos ammatillisen kuntoutuksen järjestämisvastuu ei ole työeläkelaitoksella, asiakas voi hakea ammatillista kuntoutusta Kelasta.

Työkyvyttömyyseläke myönnetään toistaiseksi, jos asiakas on kykenemätön tekemään kohtuullisen toimeentulon turvaavaa työtä. Pitkään työssä olleen ja 60 vuotta täyttäneen henkilön eläkeoikeuden arvioinnissa painotetaan myös työkyvyttömyyden ammatillista luonnetta.

Nuorille myönnetään yleensä kuntoutustuki

20–34-vuotiaille työkyvyttömyyseläke myönnetään yleensä määräaikaisena kuntoutustukena: 4 200 uudesta työkyvyttömyyseläkehakemuksesta 55 % annettiin määräaikaisena kuntoutustukena, 36 % hylättiin ja 9 % myönnettiin toistaiseksi.

Toistaiseksi myönnettyä työkyvyttömyyseläkettä saavien osuus on suurempi 16–19-vuotiaiden ja osittain myös 20–24-vuotiaiden ikäryhmissä. Tämä johtuu synnynnäisistä kehityshäiriöistä ja -vammoista.

Vanhemmissa ikäryhmissä toistaiseksi myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden osuudet kasvavat. 60–64-vuotiaiden ikäryhmässä enää 13 % työkyvyttömyyseläkkeistä myönnettiin määräaikaisena kuntoutustukena.

Mielialahäiriötä sairastavat saavat yleensä kuntoutustukea

Mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriötä sairastavien työkyvyttömyyseläkkeistä lähes 70 % alkoi kuntoutustukena. Mielialahäiriöiden, skitsofrenian sekä neuroottisten ja psykosomaattisten häiriöiden ryhmissä yli 80 % eläkkeistä myönnettiin kuntoutustukena. Kehitysvammadiagnoosin saaneista 15 % sai eläkkeen kuntoutustukena.

Suurin osa (87 %) hengityselinsairauksia sairastavista sai toistaiseksi myönnetyn eläkkeen. Myös synnynnäisten epämuodostumien sairausryhmässä työkyvyttömyyseläke myönnettiin yleensä suoraan toistaiseksi.

Tilastokatsaus: Kelan työkyvyttömyyseläkkeistä 75 % myönnettiin määräaikaisina kuntoutustukin