Siirry sisältöön

Kela palvelee asiakkaita monella tavalla

Kun asiakas asio Kelan kanssa, hän voi itse valita tavan, joka sopii parhaiten hänen  elämäntilanteeseensa. Kela palvelee asiakkaita verkossa, puhelimessa ja palvelupisteissä.

Kun asiakas hakee tuet ja lähettää liitteet verkossa, hakemuksen käsittely on nopeampaa ja tuet saa nopeammin. Lisäksi verkkohakemuksessa on valmiiksi osa tiedoista, joten hakemuksen tekeminenkin on nopeampaa.

Jonottamiselta välttyy, kun varaa ajan puhelinpalveluun tai palvelupisteeseen. Henkilökohtainen palveluneuvoja auttaa henkilöitä, jotka tarvitsevat erityistä tukea.

 

Asiointitavat

Kela haluaa palvella asiakkaitaan helposti, lähellä ja monella tavalla. Se, että palvelua saa läheltä, tarkoittaa vaihtoehtoisia asiointitapoja ja laajaa palveluverkkoa. Kela-asioita voi hoitaa yhä useammin myös kotona tai työpaikalla.

Henkilöasiakkaan käytössä on 6 asiointitapaa: verkkopalvelu, puhelinpalvelu, palvelupisteet, asiointipisteet, perinteinen posti ja suorakorvaus.

Työnantaja-asiakkaan käytössä on 4 eri asiointipalvelua, chatti, työnantajalinja ja työterveyshuollon korvausneuvonta.

Verkossa

Yhä useammin Kela-asiat voi hoitaa verkossa silloin, kun se parhaiten sopii. Laskureilla voi arvioida, onko sinulla etuuteen oikeutta ja paljonko sitä maksettaisiin.

Verkkoasiointipalvelussa voi hakea esimerkiksi kaikkia lapsiperheen tukia, työttömyysturvaa, asumistukea, perustoimeentulotukea tai opintotukea. Lisäksi asiakas voi tarkistaa omat hakemus- ja maksutietonsa sekä katsoa Kelasta saamiaan kirjeitä ja päätöksiä. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla.

Tietoturvasyistä Kelan kanssa ei voi asioida sähköpostitse. Viestejä Kelaan voi lähettää asiointipalvelun suojatun viestiyhteyden kautta.

Puhelimessa

Kelan palvelunumeroissa saa neuvoja suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.  Palvelunumerot on jaoteltu asiakkaan asian ja elämäntilanteen mukaan.

Palvelupisteissä

Asiakas voi asioida missä tahansa Kelan 182 palvelupisteessä. Ne ovat avoinna arkisin yleensä klo 9–16. Jotkin palvelupisteet ovat kuitenkin avoinna vain osan viikosta. Lähimmän palvelupisteen ja sen aukioloajan voi tarkistaa palvelupistehaulla, joka on Kelan verkkosivuilla.

Kela tarjoaa palvelua myös ajanvarauksella. Aika voidaan varata, kun asioit Kelan palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.

Asiointipisteessä

Palvelupisteiden lisäksi Kelan palveluja tarjoaa yli 140 asiointipistettä eri puolilla maata. Ne jakavat ja vastaanottavat Kelan hakemuslomakkeita. Lisäksi asiointipisteistä saa tukea Kelan verkkopalvelujen käyttöön. Lähimmän asiointipisteen sijainnin ja aukioloajan voi tarkistaa palvelupistehaulla, joka on Kelan verkkosivuilla.

Postitse

Hakemuksen tai sen liitteen voi toimittaa postitse neljään alueelliseen keskukseen.

Suorakorvaus

Joitakin Kelan etuuksia voidaan maksaa asiakkaalle suoraan ilman, että niitä tarvitsee hakea erikseen. Tällaisia ovat lääkkeistä, lääkärinpalkkioista ja matkoista maksettavat korvaukset. Kela-korvaus vähennetään apteekissa tai lääkäriasemalla suoraan laskusta. Korvauksen voi saada suoraan myös sairauden tai kuntoutuksen vuoksi tehdyn taksimatkan kustannuksista.