Kirjautuminen Kelan asiointipalveluihin

Kelan asiointipalveluun voi kirjautua

  • henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillaan
  • matkapuhelimen mobiilivarmenteella
  • sirullisella henkilökortilla eli HST-kortilla.

Mobiilivarmenne on uusi tapa kirjautua Kelan verkkoasiointiin. Kun sinulla on mobiilitunnistautumiseen sopiva SIM-kortti, voit jatkossa kirjautua asiointiin puhelinnumerolla ja koodilla. Tällöin et tarvitse verkkopankkitunnuksia.

Näin otat mobiilivarmenteen käyttöön

  1. Ota ensin yhteyttä puhelinoperaattoriisi (esim. Elisaan, Soneraan tai DNA:han) puhelimitse tai käy operaattorin myymälässä.
  2. Puhelinoperaattori rekisteröi puhelimen SIM-kortilla olevan varmenteen tai antaa uuden SIM-kortin, jossa on mobiilivarmenne.
  3. Kun oikeanlainen SIM-kortti on puhelimessa, mobiilivarmenne rekisteröidään operaattorin myymälässä tai operaattorin nettisivuilla verkkopankkitunnuksilla.

Huomaathan, että mobiilivarmenne voi olla maksullinen. Kysy hinnat puhelinoperaattoriltasi. Kela ei peri käytöstä maksua.

Sama mobiilivarmenne käy myös mm. joissakin verkkokaupoissa, vakuutusasioiden hoidossa ja kuntien asiointipalveluissa.

Näin kirjaudut matkapuhelimella verkkoasiointiin

  1. Klikkaa sivun oikeasta yläkulmasta Siirry asiointipalveluun.
  2. Valitse tunnistussivulta mobiilivarmenne (tai vaihtoehtoisesti verkkopankkitunnistus tai HST-kortti)
  3. Saat puhelimeesi tunnistuspyynnön Kelalta. Paina OK.
  4. Näppäile puhelinnumerosi ja 4–8-numeroinen koodi. Koodi lukee SIM-kortin kantaosassa ja sen voi itse vaihtaa puhelimen SIM-kortin asetuksista.
  5. Saat kuittaukset tunnistuksen onnistumisesta, jonka jälkeen siirryt automaattisesti Kelan asiointipalveluun.

Lue lisää

Viimeksi muokattu 20.6.2016
Sivu päivitetty 14.11.2013