Usein kysyttyjä kysymyksiä työnantajan verkkoasioinnista päiväraha-asioissa

  1. Miten ilmoitan muuttuneen tilinumeron?
  2. Miksi verkkoasiointipalvelussa ei ole kohtaa, jossa voisin ilmoittaa työntekijän tilinumeron?
  3. Miten toimin, jos huomaan lähettäneeni virheellisen tiedon Kelaan?
  4. Olen lähettämässä Kelaan lomaketta Y17, mutta en löydä sitä asiointipalvelusta.
  5. Mistä saan ohjeita Y17-lomakkeen täyttämiseen?
  6. Miksi asiointipalvelussa ei ole esitäytettynä työntekijän edellisen hakemuksen tietoja?
  7. Miten asiointilpalvelussa voi palata edelliselle sivulle hävittämättä tietoja?

Miten ilmoitan muuttuneen tilinumeron?

Ilmoita muutos joko asiointipalvelussa tai lomakkeella Y17 niiden työntekijöiden osalta, joilla päiväraha on maksussa. Jos päivärahaa ei ole maksussa, tilinumeromuutosta ei tarvitse ilmoittaa.

Jos etuus on maksussa, anna palkkailmoitus uudelleen ja kirjoita Lisätietoja-kenttään tieto siitä, että ilmoitus annettu uudelleen tilinumeromuutoksen vuoksi. Ilmoita myös, jääkö aikaisempi tilinumero käyttöön, esim.  "Tilinumero muuttunut pp.kk.vvvv lukien. Tilinumero FI00000000000000000 ei ole enää työnantajan käytössä.

Miksi verkkoasiointipalvelussa ei ole kohtaa, jossa voisin ilmoittaa työntekijän tilinumeron?

Työntekijän päivärahaa varten tarvitan aina hänen oma hakemksensa, ja päiväraha maksetaan työntekijän ilmoittamalle tilille. Jos päivärahaa ei aikaisemmin ole maksettu työntekijälle itselleen,  Kela pyytää häneltä maksuosoitteen joko puhelimitse tai kirjeellä.

Työntekijä  voi ilmoittaa tilinumeron verkkoasiointipalvelussai tai kirjallisesti lomakkeella Y121. Tilinumeron voi ilmoittaa myös puhelimitse siinä tapauksessa, että samalle tilille on jo aiemmin maksettu jokin Kelan etuus tai korvaus.

Jos työntekijä tekee oman hakemuksen, hakemuksen käsittely nopeutuu eikä lisäselvitysten pyytämiseen kulu aikaa.

Miten toimin, jos huomaan lähettäneeni asiointipalvelussa tietoja virheellisesti, esim. väärän työnantajan nimissä?

Jos lomake on annettu väärän työnantajan Y-tunnuksella  tai väärän työntekijän henkilötunnuksella,

  • lähetä välittömästi Lisäselvitys (Lisäselvitys aikaisemmin lähetettyyn ilmoitukseen tai hakemukseen) saman työnantajan ja saman työntekijän tiedoilla, esim: "Tänään klo 13.45 lähetetty ilmoitus on virheellinen. Pyydän poistaman lomakkeen, koska ilmoitus siinä on väärä henkilötunnus."
  • Lähetä  tämän jälkeen uusi lomake oikealla henkilötunnuksella normaalist.
  • Kela poistaa virheellisen ja siitä kertovan pdf-lomakkeen Aiemmin lähetetyt-osiosta.

Jos virhe koskee ilmoitettua palkan määrää, sen suoritusaikaa tai tilinumeroa:

  • Lähetä sama lomake uudelleen ja kirjoita selostus virheestä Lisätietoja -kenttään,  esim. "Tämä on korjaus pv.kk.vvvv lähetettyyn ilmoitukseen, jossa palkka on ilmoitettu virheellisesti."

Virheellinen ja korjattu ilmoitus jäävät näkymään Aiemmin lähetetyt -osioon, jos niissä ei ole toista henkilöä koskevia tietoja.

Mistä saan ohjeita Y17-lomakkeen täyttämiseen?
Tutustu Ilmoitettavat palkat-ohjeisiin, jotka löytyvät Sairauspoissaolot ja Perhevapaat ja Kuntoutus-osioista. Jos teet ilmoituksen verkossa, tutustu myös Slidesharessa julkaistuihin asiointipalvelun oppaisiin  Näin haet sairauspäivärahaa työnantajalle tai Näin haet äitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa työnantajalle. Löydät kaikki asiointioppaat Palvelut-osiosta Oppaat ja esitykset-otsikon alta.
Jos et löydä vastausta näistä ohjeista, soita työnantajien palvelunumeroon.

Olen lähettämässä Kelaan lomaketta Y17, mutta en löydä sitä asiointipalvelusta

Asiointipalvelussa Y17-lomaketta vastaavat ilmoitukset ja hakemukset on nimetty etuuksittain poissaolon syyn mukaan, ei siis lomakekoodilla. Etuuskohtaisia ilmoituksia on useita.

Asiointipalvelussa ilmoituksen tekeminen alkaa etuuden valinnalla, josta jatketaan ilmoituslajin valintaan. Paperilomakkeen termi "Työstäpoissaoloajan palkka" on asiointipalvelussa korvattu   termeillä, kuten "Sairausajan palkka", "Kuntoutusajan palkka", "Äitiys- ja vanhempainvapaan palkka", "Isyys- ja vanhempainvapaan palkka".

Lue lisää verkkoasioinnin oppaasta Näin haet sairauspäivärahaa työnantajalle tai Näin haet äitiys-, isyys ja vanhempainrahaa työnantajalle.

Miksi asiointipalvelussa ei ole esitäytettynä työntekijän edellisen hakemuksen tietoja?

Tietojen tuomista aikaisemmalta lomakkeelta ei ole toteutettu, koska palvelu on suunnattu satunnaisesti tietoja lähettäville tahoille. Suosittelemme paljon tietoja lähettäville organisaatioille   Ilmoitin.fi –palvelua, jolloin tiedot siirretään palkkaohjelmasta suoraan eikä tietoja tarvitse siirtää manuaalisesti..

Miten asiointipalvelussa voi palata edelliselle sivulle hävittämättä tietoja?

Työnantajan asiointipalvelussa voi palata edelliselle sivulle ja korjata annettuja tietoja. Pääset korjaamaan aiempien sivujen tietoja valitsemalla palvelusta sivun vasemmasta valikosta sen sivun, jonka tietoja haluat korjata.  Esim. jos olet täyttänyt sairauspäivärahan hakemuksen ja huomaat Yhteenveto-sivulla, että olet ilmoittanut Työstäpoissaoloajan väärin,  valitse vasemman reunan valikosta sivu "Sairausajan palkka" ja korjaa Työstäpoissaoloaika –kentän tiedot.  Tämän jälkeen voit edetä Jatka-painikkeella takaisin Yhteenveto-sivulle tarkistamaan muut tiedot.

 

 

 

Viimeksi muokattu 23.10.2017
Sivu päivitetty 19.10.2012