Kö i FPA:s telefontjänst

För tillfället kommer det ovanligt många samtal till FPA:s servicenummer. Du kan sköta dina ärenden även via FPA:s e-tjänst.

Den genomsnittliga väntetiden till servicenumren är för tillfället cirka 15 minuter. FPA beklagar den långa väntetiden och ber kunderna att ha tålamod. Det lönar sig inte att avsluta köandet, eftersom varje nytt uppringningsförsök flyttar samtalet till slutet på kön. På grund av kösituationen kan FPA inte sköta lika många återuppringningar som vanligt.

Du hittar snabbt och enkelt svar på många frågor via FPA:s webbplats. Bekanta dig även med forumet Fråga FPA, där FPA:s sakkunniga svarar på kundernas frågor varje vardag. Om ditt ärende inte är brådskande, kan du boka en tid till FPA:s telefontjänst eller serviceställe på adressen www.fpa.fi/tidsbokning.

Lyssna på info om betalningsdagar

Via numret 020 634 0220 kan du när som helst lyssna på ett meddelande om betalningsdagar för barnbidrag, stöd för vård av barn, pensioner, handikappbidrag, bostadsbidrag, studiestöd och militärunderstöd.

Du kan även kolla vanliga utbetalningsdagar på webben på: www.fpa.fi/betalningsdagar

Ta hand om FPA-ärenden via webben

Via FPA:s e-tjänst (www.fpa.fi/etjanst) kan du ansöka om nästan alla förmåner och kontrollera handläggningen av din ansökan. Du loggar in i e-tjänsten med nätbankskoder eller mobil-ID.

Via e-tjänsten kan du

  • ansöka om FPA-förmåner
  • meddela om förändringar och avsluta stöd
  • ändra kontonummer
  • kontrollera om din ansökan har avgjorts, hur stort beloppet är och när förmånen betalas ut
  • skicka meddelanden kring förmånsärenden.