Gå till innehållet

Öppettiderna för FPA:s telefonservice ändrar


Från måndag 12.2 är FPA:s telefonservice öppen vardagar kl. 9–16. Servicenumren är indelade enligt livssituation och finns på webben: www.fpa.fi/servicenummer.

Vid större livsändringar lönar det sig att boka tid


Kunden kan även boka en tid till FPA:s telefonservice. Du kan boka tid på webben på adressen www.fpa.fi/tidsbokning eller genom att ringa FPA:s servicenummer. Även myndigheter som sköter dina ärenden, till exempel inom socialväsendet, kan boka en tid åt kunden.

På webben kan du sköta ärenden smidigt


Du hittar snabbt och enkelt svar på många frågor på FPA:s webbplats.

Via FPA:s e-tjänst (www.fpa.fi/etjanst) kan du ansöka om de flesta förmåner och till exempel kolla upp tidtabellen för handläggningen av din ansökan. Du loggar in i e-tjänsten med dina nätbankskoder eller med mobil-ID.

Via e-tjänsten kan du:

  • ansöka om FPA:s förmåner
  • meddela ändringar och avsluta förmåner
  • ändra kontonummer
  • kontrollera om din ansökan har handlagts, hur stort förmånsbeloppet är och betalningsdatum
  • skicka meddelanden som berör förmånsärenden.

Kolla även forumet Fråga FPA, där FPA:s sakkunniga svarar på kundernas frågor varje vardag.

Närmare information för kunder