Tolktjänstens distansservice

Tolktjänstens distansservice för personer med funktionsnedsättning är tillgänglig på finskt teckenspråk samt på talad finska och svenska. I vissa distanstolkningssituationer kan man även använda t.ex. talad engelska. Via tjänstens chat-funktion kan du även skicka skrivna meddelanden.

Distansservicen är avsedd för personer som har rätt till tolktjänst för personer med funktionsnedsättning.

Via distansservicen kan du

Kontakta distansservicen

Distansservicen är öppen från måndag till fredag kl. 8–16.

Ta kontakt
  • beställa tolk, lämna ytterligare upplysningar eller annullera en beställning
  • ge respons
  • få råd i frågor som gäller rätten till tolktjänst
  • ordna tolkning för korta uppdrag genom distanstolkning.

Så här använder du distansservicen

  1. Kontakta distansservicen.
  2. Efter några sekunder öppnas en bildförbindelse till en FPA-kundrådgivare som är ledig. Kundrådgivaren är teckenspråkskunnig.
  3. Om det är kö i servicen visas ett skriftligt meddelande om detta på din webbläsare. Vänta på att en kundrådgivare blir ledig utan att stänga förbindelsen. Du kan även avbryta kontakten och ta kontakt igen senare.

Om videokanalens inställningar inte är i ordning, kan du ändra dem via kugghjulsikonen. Efter att ändringarna gjorts i menyn Inställningar laddas sessionens videobild på nytt och videobilden bryts för några sekunder.

För att kunna använda distansservicen och distanstolkning behöver du en smarttelefon, pekplatta eller dator med

  • mikrofon, högtalare eller hörlurar och videokamera
  • webbläsare Google Chrome (version 62 och senare) eller Internet Explorer (version 10 och senare)
  • tillräckligt effektiv bredbandsförbindelse (1 200 kbit/s) så att bilden syns.

Tills vidare kan distansservicen inte användas på apparater som har iOS som operativsystem. 

Öppettider

Distansservicen är öppen från måndag till fredag kl. 8.00–16.00.

Servicen är stängd under följande helgdagar: nyårsdagen, trettondagen, långfredagen, annandag påsk, första maj, Kristi himmelsfärdsdagen, midsommarafton, midsommardagen, alla helgons dag, självständighetsdagen, julafton, juldagen och annandag jul.

Videor med information om servicen:

Tolktjänstens distansservice
Distanstolkning för korta tolkningsuppdrag

Felsituationer

Om förbindelsen inte skapas kan du försöka med att ta bort maskinens webbhistorik. Se instruktioner. Om du inte själv kan lösa problemet ska du kontakta FPA:s tekniska kundsupport per e-post ict-asiakastuki(at)kela.fi.

Den tekniska kundsupporten betjänar vardagar kl. 8–16 på tfn 020 63 45050 på svenska och kl. 7–17 på tfn 020 634 7743 på finska. När det gäller felanmälan betjänar kundsupporten dygnet runt.

Om en dator som du beviljats av FPA förkommer eller blir stulen ska du omedelbart kontakta kundsupporten.

 

Senast ändrad 9.11.2017
Uppdaterad 7.2.2017