Inloggning till e-tjänsterna

Du kan logga in till e-tjänsten

  • med dina personliga nätbankskoder
  • med ett mobilcertifikat, dvs. mobil-ID i telefonen
  • med ett chipförsett ID-kort dvs. ett elektroniskt identitetskort.

Identifiering med mobil-ID är ett nytt sätt att logga in till e-tjänsten. När du har skaffat dig ett SIM-kort som behövs för mobil-ID kan du i fortsättningen logga in på e-tjänsten med ditt telefonnummer och en kod. Då behöver du inte några nätbankskoder. 

Så här gör du för att börja använda mobil-ID

  1. Kontakta först din telefonoperatör (t.ex. Elisa, Sonera eller DNA) per telefon eller besök en av operatörens butiker.
  2. Operatören registrerar mobilcertifikatet på telefonens SIM-kort eller ger dig ett nytt SIM-kort som har mobilcertifikat.
  3. När du lagt in det rätta SIM-kortet i telefonen ska du registrera mobilcertifikatet i operatörens butik eller på operatörens webbplats med dina nätbankskoder.

Observera att mobilcertifikatet kan vara avgiftsbelagt. Fråga din operatör om priserna. FPA tar inte ut någon avgift för användning av mobil-ID.

Samma Mobil-ID kan också användas bl.a. i en del nätbutiker, för att sköta försäkringsärenden och för att uträtta ärenden hos andra myndigheter.

Så här loggar du in i e-tjänsten med mobilen

  1. Klicka på knappen "Siirry asiointipalveluun" (Gå till e-tjänsten) uppe i högra hörnet.
  2. På identifieringssidan väljer du Mobiilivarmenne (Mobil-ID) eller alternativt nätbankskoder eller elektroniskt identitetskort.
  3. Du får en begäran om identifiering till din telefon från FPA. Tryck på OK.
  4. Knappa in ditt telefonnummer och en kod bestående av 4–8 siffror. Koden hittar du på plastdelen från vilken du tryckt ut SIM-kortet och du kan själv ändra den i inställningarna för SIM-kortet.
  5. Du får en kvittering på att identifieringen har lyckats och efter det flyttas du automatiskt till e-tjänsten. 

Den svenska e-tjänsten leder felaktigt till den finska inloggningssidan. Efter inloggningen styrs du i alla fall till den svenska e-tjänsten. Länken under Genvägar - E-tjänster för privatpersoner fungerar normalt.

Vi beklagar olägenheten.

 

Ytterligare information

Senast ändrad 17.10.2017
Uppdaterad 14.11.2013