Sköta ärenden om du studerar utomlands | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Hur sköter du ärenden om du studerar utomlands?

Om du genomför en del av dina studier utomlands kan du enkelt sköta dina studiestödsärenden i MittFPA eller genom att kontakta vår telefonservice.

Om du avlägger studierna i sin helhet vid en utländsk läroanstalt, kan du i studiestödsfrågor kontakta FPA på nätet, per e-post, per telefon eller per post.

E-tjänsten

Du kan använda i MittFPA om du vill skicka in en studiestödsansökan eller ett meddelande eller dokument med anknytning till ett studiestödsärende. Du får svar på meddelanden via e-tjänsten.

Logga in med nätbankskoder eller mobilcertifikat. Om du är en EU-medborgare och inte har finländska nätbankskoder, kan du använda eIDAS-identifiering när du kontaktar FPA. På så sätt kan du kontakta FPA med ett identifieringsverktyg från ditt eget land. Läs anvisningar om hur EU-medborgare kan identifiera sig och sköta ärenden på nätet.

E-post

Om du bor utomlands och du inte har finländska nätbankskoder eller ett mobilcertifikat eller om du inte kan använda eIDAS-identifiering, kan du i studiestödsärenden kommunicera med FPA via säker e-post.

Av datasäkerhetsskäl används endast säker e-post i studiestödsärenden. Skicka e-post till FPA via en säker förbindelse med hjälp av denna länk.

När du anger din egen e-postadress i det avsändarfält som öppnas då du klickar på länken skickas en länk till din e-post. Via denna länk kan du skicka säker e-post till FPA. Länken till den säkra förbindelsen gäller i 30 dagar. Skicka e-postmeddelandet till adressen ulkomaat.opintotuki@kela.fi.

Anvisningar om hur man skickar säker e-post (pdf) 

Telefontjänst

Du kan ringa vårt servicenummer för studerande och värnpliktiga på 020 692 229.

Telefontjänsten är öppen från måndag till fredag kl. 9–16.

Post

Postadress:
FPA, PB 10, FI- 00056 FPA

Läs mer