Puhelinpalvelu yhteistyökumppaneille

Kela palvelee yhteistyökumppaneitaan puhelimitse valtakunnallisella viranomaislinjalla. Alueellisesti sidosryhmät saavat puhelinpalvelua vakuutuspiireistä eri puolilta maata. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä myös Kelan keskushallintoon.

Viranomaislinja

Valtakunnallinen viranomaislinja vastaa nopeisiin kysymyksiin, jotka koskevat etuuksien perusteita, hakemismenettelyä, asian käsittelyvaihetta tai etuuden määrää ja maksamista.

Viranomaislinja 020 692 235 palvelee arkisin klo 9–16.

Soitettuasi viranomaislinjalle valitse ensin, mitä etuutta asiasi koskee:

  1. Eläkkeet ja eläkkeensaajan asumistuki
  2. Kuntoutus- ja vammaisetuudet
  3. Sairausetuudet
  4. Työttömyys, yleinen asumistuki ja asevelvollisen tuet
  5. Lapsiperheiden ja opiskelijoiden tuet

Valintasi perusteella puhelu yhdistyy asiaan perehtyneelle palveluneuvojalle.

Maasta- ja maahanmuuttoon liittyvissä asioissa, kansainvälisissä eläkeasioissa tai muissa kansainvälisissä tilanteissa palvelee Kelan kansainvälisten asioiden keskus (KV-keskus) numerossa 020 634 0200.

Perintäkeskus palvelee yhteistyökumppaneita Kelan saatavien perintään liittyvissä asioissa omalla viranomaislinjalla 020 634 4942.

Asiakkaiden etuusasioiden faksinumero 020 634 1599
(esim. kiireelliset lääkärinlausunnot)

Vakuutuspiirit

Muissa asioissa yhteistyökumppaneita palvelevat vakuutuspiirit. Jokaisella Kelan vakuutuspiirillä on yhteistyökumppaneita varten puhelinumero, joka palvelee arkisin klo klo 9–16. Vakuutuspiirien puhelinnumerot löydät osoitteesta www.kela.fi/vakuutuspiirit.

Viimeksi muokattu 7.9.2016
Sivu päivitetty 19.10.2012