Joulukuu on kiireinen myös Kelan puhelinpalvelussa – OmaKelassa ei tarvitse jonottaa

Joulukuu ja alkuvuosi ovat kiireistä aikaa Kelassa, kun asiakkaiden päätöksiä tarkistetaan vuodenvaihteen etuusmuutosten ja asiakkaiden ilmoittamien muutosten takia. Moni haluaa varmistaa asiansa puhelimitse, mikä aiheuttaa ruuhkaa puhelinpalveluun.

Kelan puhelinpalveluun soittaa päivittäin noin 8 000 asiakasta. Keskimääräinen jonotusaika oli viikolla 48 noin 13 minuuttia. Ruuhkaisimmat ajat ovat keskipäivällä, alkuviikosta ja kuun vaihteessa. Puheluihin vastaa päivittäin noin 300 työntekijää.

Joulun alla on odotettavissa, että puheluiden määrä kasvaa edelleen. Joulukuu ja alkuvuosi ovat Kelassa vuoden kiireisintä aikaa.

– Pahoittelemme ruuhkaa ja ymmärrämme, että asiakkaillakin on kiire hoitaa asiat kuntoon ennen joulua, sanoo Kelan palvelujohtaja Antti Jussila.

Jos asia on kiireellinen, puhelua ei kannata lopettaa kesken jonottamisen. Jokainen uusi soittoyritys siirtää soittajan takaisin jonon hännille.

Verkossa voit tarkistaa, onko päätös tehty

Kirjautumalla OmaKelaan voit tarkistaa oman hakemuksesi käsittelytiedot ja sen, onko päätös jo tehty. Asiakaspalvelussa ei tiedetä yksittäisen hakemuksen käsittelyaikaa tai milloin päätös tulee. Kelan verkkosivuilta voit tarkistaa eri etuuksien keskimääräiset käsittelyajat.

Jos hakemuksestasi puuttuu tietoja tai sinulta odotetaan toimenpiteitä, Kelan työntekijä ottaa sinuun yhteyttä. Muista ilmoittaa puhelinnumero, josta sinut tavoittaa, ja anna Kelalle lupa lähettää sinulle viestejä OmaKelassa.

Hyödynnä takaisinsoittopalvelua tai varaa puhelinaika

Kelan puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoittopalvelu, ja suurin osa puheluista hoidetaan sen avulla. Kun valitset takaisinsoittopalvelun, Kelan työntekijä soittaa takaisin tunnin kuluessa, ja puhelu on maksuton. Jotta takaisinsoitot ehditään hoitaa, palvelua on kerralla tarjolla rajallinen määrä.

Jos asia ei ole kiireellinen, puhelinpalveluun voi varata ajan. Kelan työntekijä soittaa sovittuna ajankohtana, ja puhelu on maksuton. Voit tarkistaa vapaat ajat ja varata puhelinajan itse verkossa.

Jos tulet käymään, muista terveysturvallisuus

Tarvittaessa voit asioida missä tahansa Kelan palvelupisteessä lähellä sinua. Älä tule käymään, jos sinulla on koronavirustautiin sopivia oireita tai olet altistunut virukselle. Jos tulet käymään, muista hyvä käsihygienia, pidä etäisyyttä muihin ja käytä omaa kasvomaskia. Käyntiosoitteet ja aukioloajat kannattaa tarkistaa kela.fin palvelupisteen hausta.

Lue lisää