Kela lähettää luottamukselliset sähköpostit aina suojattuna  

Kela lähettää yhteistyökumppaneille sähköpostia suojatulla linkillä varmistaakseen, että asiakkaiden henkilötietoja käsitellään tietoturvallisesti. Toimintatavan muutos parantaa sähköpostin tietoturvaa ja asiakkaiden tietosuojaa.

Kela ei käytä enää kahdenvälisiä sähköpostiyhteyksiä, vaan kaikki salassa pidettävää tietoa sisältävät viestit lähetetään securemail-linkkiä käyttäen.  Securemail-linkin avulla varmennetaan, että viestin sisältö lukuun ottamatta otsikkokenttää ei päädy tavalliselle sähköpostipalvelimelle vaan pysyy turvallisemmalla securemail-palvelimella siihen asti, kunnes vastaanottaja noutaa sen.

Suunnitteilla olevan Kelan yhteisöasiakkaiden asiointipalvelun on tarkoitus korvata sähköpostilla asiointia.

Yhteistyökumppaneille on laadittu sähköpostin käsittelyyn ohjeistus:

Kelasta saapuvan suojatun sähköpostin (securemail) käsittely (pdf).

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Haluan lähettää Kelaan sähköpostia, miten toimin?
Vastaus: Yhteistyökumppaneilla ja työnantajilla on kaksi tietoturvallista tapaa lähettää sähköpostia Kelaan:  suojattu sähköposti Suomi.fi-tunnisteella ja suojattu sähköposti ilman Suomi.fi-tunnistetta. Lue lisää >

Välittämääni viestiä ei saada auki, mitä teen?
Vastaus: Kun avaat viestin ensimmäistä kertaa, tallenna viestille salasana. Lähetä viesti ja salasana organisaation sisällä esim. ryhmäsähköpostilaatikkoon.  Lue ohjeen kohdat  3 ja 4.

Mistä löydän tarkempia ohjeita?
Vastaus: Lue ohjeen kohdasta 6, mistä löydät sähköpostiohjelman tarkemman käyttöohjeen.

Jos asia ei selviä ohjeiden avulla, Kelan tekninen tuki auttaa sähköpostien teknisissä ongelmissa:

Sähköpostiosoite: tekninentuki@kela.fi
Puhelinnumero ma­–pe 7­–17: 020 634 7787.