Näin Kela-asioita voi hoitaa Hervannassa 1.4. alkaen

Huhtikuun alussa Kelan Hervannan palvelupiste korvataan muilla palveluilla.  Lähin Kelan palvelupiste sijaitsee noin 10 kilometrin päässä Tampereen keskustassa. Asiakkaat voivat hoitaa Kela-asioitaan myös puhelimitse ja verkossa.

Kelan Tampereen palvelupiste sijaitsee osoitteessa Aleksis Kiven katu 18, ja se on avoinna ma–pe klo 9–16. Kaikkien palvelu- ja asiointipisteiden osoitteet ja aukioloajat löytyvät verkosta osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteen-haku.

Puhelimitse, ajanvarauksella ja verkossa

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/palvelunumerot.

Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluasiantuntija perehtyy asiakkaan tilanteeseen etukäteen ja soittaa sovittuna ajankohtana. Ajan voi varata osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla Kelaan. Osaan Kelan palvelunumeroista voi myös jättää soittopyynnön. Kun Kelan palveluasiantuntija soittaa ajanvarauksen tai soittopyynnön tehneelle asiakkaalle, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään.

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta (www.kela.fi), ja useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa (www.kela.fi/asiointi). Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksensa käsittelytiedot. Verkkoasiointiin voi halutessaan saada tukea palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.

Hervannan Kototori ja Keinupuiston Lähitori

Kelan ja muiden viranomaisten asioita voi myös hoitaa Hervannan Kototorilla tai Keinupuiston Lähitorilla. Toreilla henkilökunta neuvoo yleisellä tasolla Kela-asioissa ja Kelan verkkopalvelun käytössä. Toreilta saa myös Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä, ja sinne voi jättää Kelan hakemukset ja liitteet.

Keinupuiston lähitorilla Kela-asioita voi hoitaa myös etäpalvelun kautta. Etäpalvelussa asiakas saa asiointipisteen tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan. Asiakas voi esimerkiksi täyttää hakemuksia yhdessä palveluasiantuntijan kanssa.

Kela voi yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa järjestää alueelle pop up -palveluita. Pop up -palvelun idea on, että Kelan palveluasiantuntija tulee asiakkaiden luo esimerkiksi kirjastoon, Ohjaamoon tai sosiaalipalveluiden toimipisteeseen. Palveluista tiedotetaan tarkemmin paikallisesti.

Lisää tietoa