Näin Kela palvelee Jyväskylässä 6.5. alkaen

Asiointi Jyväskylän palvelupisteessä (Vapaudenkatu 40–42) muuttuu toukokuun alussa. Palvelupisteessä siirrytään uuteen palvelutapaan, jossa asiakkaita opastetaan ja neuvotaan eteenpäin aulassa. Samalla asiakkaille tarkoitettujen tietokoneiden määrää lisätään ja palvelu infopisteessä ja vuoronumerolla lopetetaan.

Jatkossa asiakkaat eivät enää jonota infopisteeseen tai vuoronumeropalveluun. Kun asiakas astuu ovesta sisään, palveluasiantuntija selvittää mahdollisimman pian asiakkaan tarpeen ja ohjaa eteenpäin. Osa asiakkaista pystyy hoitamaan asiansa palvelupisteen tietokoneilla, toisille sopii paremmin henkilökohtainen palvelu. Tarvittaessa asiakkaalle voidaan varata aika palvelupisteelle tai puhelinpalveluun. Uudistuksen lähtökohtana on, että palvelun laatu paranee. Samalla asiakastietokoneiden määrää lisätään kuudesta kahteentoista.

Palvelutapa on jo käytössä esimerkiksi Tampereen ja Helsingin Itäkeskuksen palvelupisteissä, ja se on kerännyt asiakkailta paljon kiitosta.

Palvelupiste on jatkossakin avoinna ma–pe klo 9–16.

Asiat kuntoon ajanvarauksella

Kun asiakas varaa ajan, Kelan palveluasiantuntija voi perehtyä asiakkaan tilanteeseen etukäteen. Asiakkaan kannattaa varata aika etenkin silloin, kun hänen elämäntilanteensa muuttuu ja hän tarvitsee neuvoja tukien hakemisessa. Ajanvarauksella asiakas pääsee asioimaan sovittuna ajankohtana ilman jonottamista.

Asiakas voi varata ajan palvelupisteeseen tai puhelinpalveluun. Jos ajan varaa puhelinpalveluun, Kelan palveluasiantuntija soittaa sovittuna ajankohtana. Puhelinpalvelu on auki maanantaista perjantaihin.

Ajan voi varata verkossa osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla Kelaan.

Lisätietoja asiakkaille