Tiliotteiden toimittaminen toimeentulotukea varten koronatilanteessa

Toimeentulotuen hakijan pitää toimittaa Kelaan luotettava selvitys taloudellisesta tilanteestaan. Tällaisena selvityksenä toimii tiliote. Se tarvitaan hakemuksen liitteeksi myös koronaepidemian aikana. Tiliote voidaan toimittaa Kelaan usealla tavalla.

Kun asiakas hakee toimeentulotukea Kelasta ensimmäistä kertaa tai kun tuen saamisessa on ollut tauko, hakemuksen liitteeksi tarvitaan tiliotteet jokaisen perheenjäsenen kaikista pankkitileistä viimeisen 2 kuukauden ajalta. Jatkohakemukseen tiliotteet pitää toimittaa sen mukaan, miten Kela on pyytänyt niitä edellisessä päätöksessään.

Tiliotteessa pitää näkyä tilinumero, tilin omistaja, tilin alku- ja loppusaldo, tilitapahtumat katkeamattomana luettelona sekä tieto siitä, miltä ajalta tiliote on.

Ilman tarvittavia tietoja hakemusta ei voida käsitellä

Tiliotteet ja muut toimeentulotukihakemuksen liitteet voi toimittaa verkossa osoitteessa www.kela.fi/asiointi. Tiliotteet kannattaa tallentaa verkkopankista tietokoneelle pdf-muodossa. Pankkien mobiilisovelluksista tiliotteita ei yleensä saa tallennettua pdf:nä, joten kännykällä asioivien kannattaa kirjautua verkkopankkiin selaimen kautta.

Jos asiakkaalla on paperinen tiliote, hän voi kuvata tai skannata sen ja toimittaa kuvat verkossa. Tärkeää on, että kaikki tiliotteen sivut tulevat mukaan. Ilman tarvittavia tietoja hakemusta ei voida käsitellä.

Kelan palvelupisteissä on tietokoneita, joita asiakas voi itsenäisesti käyttää. Jos asiakas ei käytä verkkoasiointia, paperisen tiliotteen voi toimittaa Kelaan postitse tai jättää Kelan palvelupisteelle.

Koronaepidemian aiheuttamat erityistilanteet

Koronaepidemian vuoksi osa Kelan asiakastiloista on suljettu. Näissä palvelupisteissä ohjeet asiointiin löytyvät palvelupisteen ulkopuolelta.

Asiakkaan pitää ottaa yhteyttä Kelan puhelinpalveluun, jos hänellä on poikkeustilanteen vuoksi vaikeuksia toimittaa tilitietoja verkossa tai paperilla.

Asiakkaalla on mahdollisuus myös tässä tilanteessa saada Kelasta apua hakemuksen täyttämisessä ja liitteiden toimittamisessa. Kelaan voi myös varata ajan verkossa www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla puhelinpalveluun.

Jos asiakkaalla ei koronaepidemian aikana ole mahdollisuutta toimittaa tiliotetta, Kela voi poikkeusolojen aikana hyväksyä esimerkiksi pankkiautomaatista tulostetun tositteen tilitapahtumista tai kuvakaappaukset mobiilipankin tilitapahtumista.

Lisätietoja asiakkaille