Ajanvaraus verkossa uudistuu – jatkossa asiakkaan täytyy tunnistautua

Kela uudistaa syksyllä verkkopalvelun, jossa asiakas voi varata ajan Kelaan. Uusi palvelu on selkeä, helppokäyttöinen ja mukautuu mobiililaitteisiin. Tietoturvan varmistamiseksi asiakkaan pitää tunnistautua, ennen kuin hän voi varata ajan.

Kela ottaa käyttöön uuden ajanvarausjärjestelmän vaiheittain syyskuusta alkaen. Uusi palvelu on selkeä ja helppokäyttöinen, ja se mukautuu mobiililaitteisiin. Se on myös saavutettava, eli sitä voi käyttää erilaisilla apuvälineillä, kuten ruudunlukuohjelmilla.

Uusi palvelu helpottaa myös varausten seurantaa ja hallintaa. Asiakas voi milloin tahansa kirjautua palveluun, jos hän haluaa tarkistaa varaamansa ajan tai siihen liittyviä tietoja. Varattu aika on myös helppo muuttaa tai peruuttaa.

Taustalla ajanvarauksen suosio ja mobiililaitteiden käytön kasvu

Uudistuksen taustalla on ajanvarauksen suosio ja tarve kehittää teknisiä järjestelmiä. Vuonna 2020 asiakkaat asioivat ajanvarauksella 246 000 kertaa, vuotta aiemmin 207 500 kertaa. Ajanvaraus sopii etenkin tilanteisiin, joissa asiakkaalla on monimutkainen tilanne tai paljon selvitettävää.

Yhä useampi käyttää Kelan verkkosivuja ja -palveluja mobiililaitteella. Esimerkiksi vuonna 2020 kela.fi-sivujen käyttäjistä 61 % vieraili sivuilla mobiililaitteella ja 35 % tietokoneella.

Uuteen palveluun täytyy tunnistautua

Tietoturvan varmistamiseksi asiakkaan pitää tunnistautua, ennen kuin hän voi varata ajan uudessa järjestelmässä. Tunnistautuminen onnistuu verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Toinen henkilö voi varata ajan täysi-ikäisen asiakkaan puolesta, jos asiakas on antanut hänelle valtuuden Suomi.fi-palvelussa. Tavallisella valtakirjalla ajanvaraus ei onnistu toisen puolesta verkossa. Alaikäisen lapsen huoltaja voi varata ajan lapselleen ilman erillistä valtuutusta Suomi.fissä.

Uusi järjestelmä otetaan käyttöön syksyllä

Uusi järjestelmä otetaan käyttöön vaiheittain syksyllä. Kun nykyisen järjestelmän käyttö päättyy, aiemmin varatun ajan tarkistaminen ja peruuttaminen onnistuu puhelimitse.  

Verkossa voi varata aikoja vain puhelinpalveluun. Jatkossakin ajan voi varata myös soittamalla Kelan puhelinpalveluun. Jos asiasi vaatii käyntiä palvelupisteessä ja lähin piste toimii vain ajanvarauksella, soita Kelan puhelinpalveluun.

Tiedotetta on päivitetty 17.9.2020 uuden ajanvarausjärjestelmän käyttöönoton siirtymisen takia. Tarkka ajankohta tiedotetaan myöhemmin.

Lue lisää