Aukioloajat muuttuvat osassa Pohjois-Suomen palvelupisteitä 1.2.2020

Helmikuun alusta osassa Kelan palvelupisteitä Lapissa, Kainuussa, Keski-Pohjanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla on tarjolla aiempaa enemmän henkilökohtaista palvelua ajanvarauksella. Muutoksen taustalla on yhä kasvava verkkoasioinnin määrä, ajanvarauksen tarpeen kasvu ja pitkät välimatkat.

Verkkoasioinnin lisääntymisen myötä yhä harvemman Kelan asiakkaan täytyy enää asioida palvelupisteessä. Myös asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet: henkilökohtaista palvelua tarvitsevat asiakkaat hyötyvät mahdollisuudesta varata aika etukäteen.

– Haluamme panostaa siihen, että Kela-asiat hoituvat helposti kotoa käsin. Puhelinpalvelun kysyntä on suurta, ja puhelinajanvarausten tarve on kasvanut. Tarjoamme asiakkaillemme jatkossa merkittävästi enemmän ajanvarausaikoja, sanoo Pohjoisen asiakaspalveluyksikön johtaja Anne Penttilä.

Kela kehittää palveluaan myös palvelupisteiden ulkopuolella yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Kela tarjoaa pop up -palvelua esimerkiksi Ohjaamoissa yhdessä mm. sosiaalitoimen kanssa. Pohjois-Suomessa palvelua saa lisäksi lukuisissa asiointipisteissä ja Virtu-pisteissä.

Kela palvelee asiakkaita myös pohjoissaameksi puhelimessa ja videoyhteydellä tiistaisin ja torstaisin klo 9–11. Lue lisää saamenkielisistä palveluista Kelan saamenkielisiltä verkkosivuilta.

Ajanvarauksella, puhelimitse ja verkossa

Asiakas voi varata ajan Kelan puhelinpalveluun tai palvelupisteeseen. Aika kannattaa varata etenkin, jos selvitettävää on paljon. Ajan voi varata verkossa tai soittamalla puhelinpalveluun. Kun Kelan palveluasiantuntija soittaa ajanvarauksen tai soittopyynnön tehneelle asiakkaalle, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään.

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/soita-kelaan.

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta, ja useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa. Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksensa käsittelytiedot. Verkkoasiointiin voi halutessaan saada tukea palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.

Näin Kela palvelee 1.2.2020 alkaen

Palvelupiste Uusi aukioloaika
Haapajärvi

to 10–12, 13–15
ti vain ajanvarauksella

Haapavesi

ti 10–12, 13–15
to vain ajanvarauksella

Inari

ma, ke ja pe 10–12, 13–15
ti iltapäivä vain ajanvarauksella

Kajaani

ma–ti ja to 9–16
ke ja pe vain ajanvarauksella

Kalajoki

ma ja to vain ajanvarauksella

Kannus

ke ja pe vain ajanvarauksella

Kaustinen

ti 10–12, 13–15
ke vain ajanvarauksella

Kemi

ma–pe 12–16

Kemijärvi

ti ja to 10–12, 13–15
ma ja pe aamupäivä vain ajanvarauksella

Kittilä

ti 10–12, 13–15
to iltapäivä vain ajanvarauksella

Kokkola

ma–to 12–16

Kolari

ke vain ajanvarauksella

Kuusamo

ma–ti ja to 10–12, 13–15
ke ja pe (aamupäivä) vain ajanvarauksella

Liminka

ma vain ajanvarauksella

Muhos

ke vain ajanvarauksella

Muonio

pe 10–12, 13–15
ke aamupäivä vain ajanvarauksella

Oulainen

ke 10–12, 13–15
ma vain ajanvarauksella

Oulu

ma ja pe 9–16, ti–to 12–16

Pello

ti 10–12, 13–15 ja to 10–12

Posio

pe 10–12, 13–15
ke aamupäivä vain ajanvarauksella

Pyhäjärvi

ma 10–12, 13–15
ke vain ajanvarauksella

Raahe

ti ja pe 10–16, ke 12–16
ke aamupäivä, ma ja to vain ajanvarauksella

Rovaniemi

ma–pe 12–16

Salla

pe 10–12, 13–15
ma iltapäivä vain ajanvarauksella

Suomussalmi

ti–to 10–12, 13–15
pe vain ajanvarauksella

Taivalkoski

to 10–12, 13–15
ti aamupäivä vain ajanvarauksella

Tornio

ma–pe 9–12
iltapäivisin vain ajanvarauksella

Vaala

ti vain ajanvarauksella

Ylivieska

ma, ke ja pe 10–12, 13–16
ke vain palveluopastuksella
ti ja to vain ajanvarauksella

 

Lisää tietoa asiakkaille