Elämässä.fi ylitti miljoonan kävijän rajan

Kelan asiakasverkkomedia Elämässä.fi tarjoaa ihmisläheisiä, koskettavia asiakastarinoita, jotka auttavat ymmärtämään, mitä sosiaaliturva tarkoittaa elävässä elämässä. Media on tavoittanut tänä vuonna jo yli miljoona lukijaa.

Elämässä.fi on Kelan verkkomedia henkilö- ja työnantaja-asiakkaille. Media lanseerattiin alkuvuodesta 2017. Ensimmäisenä vuonna mediassa kävi 350 000 lukijaa. Tänä vuonna Elämässä.fissä kävijöitä on ollut jo yli miljoona. Vuoden aikana on julkaistu kaikkiaan 64 artikkelia ja 35 blogia. Suosituimmat sisällöt ovat käsitelleet muun muassa Kelan korvaamia taksimatkoja, masennusta ja keikkatyöläisen sosiaaliturvaa.

Elämässä.fi tarjoaa Kelan asiakkaille ihmisläheisiä, koskettavia asiakastarinoita sekä blogeja, videoita ja testejä, jotka täydentävät kela.fin asiasisältöä. Kelassa verkkomedian sisältöä suunnittelee ja koordinoi vastaava viestinnän asiantuntija Satu Kontiainen. Median tuotannosta vastaa Otavamedia OMA.

– Tarinat auttavat asiakkaita ymmärtämään, mitä Suomen sosiaaliturva eri elämäntilanteissa voi omassa elämässä tarkoittaa, Kontiainen kertoo.

– Elämässä.fi toimii vertaistukena, ehdottaa ratkaisuja ja opastaa asiakkaita Kelan palvelupolun eri vaiheisiin, kuten kela.fihin ja asiointipalveluun.

Elämässä.fin sisältö päivittyy viikoittain, ja se on saatavilla myös ruotsiksi (mittiallt.fi). Sivuston koko sisältö on kuunneltavissa luettuna suomeksi ja ruotsiksi.

Sosiaaliturvasta ymmärrettävästi

– Sosiaaliturvaan liittyvät asiat voivat joskus olla vaikeaselkoisia ja asiakkaan elämäntilanne tiukka. Tehtävänämme on kertoa näistä asioista niin, että asiakkaat ymmärtävät oikeutensa ja velvollisuutensa Kelan etuuksiin ja palveluihin liittyen. Emme kerro asioista etuuksien tai Kelan prosessien näkökulmasta, vaan asiakkaan elämäntilanteesta käsin, Satu Kontiainen sanoo.

Elämässä.fissä julkaistaan myös Kela-tärppejä, jotka ovat napakoita tietopaketteja tietyn elämäntilanteen ympärillä. Kela-tärpit voittivat vuosi sitten Vuoden selväsanainen -palkinnon.

– Viestin pitää olla niin selkeää, luotettavaa ja puhuttelevaa, että asiakas pysähtyy sen äärelle. Saman sävyn täytyy jatkua läpi koko viestin: asiakas etsii koko ajan alitajuisesti syytä, jonka vuoksi hän voisi lopettaa lukemisen tai katselun.

– Eikä pidä vähätellä tunnetta, jonka viesti herättää. Se voi ratkaista lopulta sen, minkälainen muistijälki asiakkaalle jää ja miten hän toimii sen perusteella.

Lisätietoja