Kuntoutus ei katkea, vaikka palveluntuottaja vaihtuu

Kela lähettää tällä viikolla kirjeen kaikille niille vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaille, joiden palveluntuottaja vaihtuu 1.1.2019. Kirjeen mukana on luettelo, josta asiakas voi valita uuden palveluntuottajan.

Kela järjestää vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaille erilaisia terapioita, esimerkiksi toimintaterapiaa, puheterapiaa ja fysioterapiaa. Asiakas voi itse valita palveluntuottajan, joka toteuttaa kuntoutuksen. Edellytyksenä on, että palveluntuottajalla on sopimus Kelan kanssa.

Kela on kilpailuttanut vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palveluntuottajat.  Uudet sopimukset tulevat voimaan 1.1.2019.

Kela lähettää tämän viikon loppuun mennessä kirjeen niille asiakkaille, joiden kuntoutuspäätös on voimassa vuoden 2019 puolelle, mutta nykyinen palveluntuottaja ei enää jatka Kelan sopimuskumppanina. Tällaisia asiakkaita on koko maassa yhteensä noin 3 500.

Kirjeen mukana on luettelo kilpailutuksessa hyväksytyistä palveluntuottajista, joista asiakas voi valita itselleen uuden.

Uudesta palveluntuottajasta pitää ilmoittaa Kelaan. Ilmoituksen voi tehdä

  • kirjeen mukana tulleella lomakkeella
  • lähettämällä viestin asiointipalvelussa www.kela.fi/asiointi
  • soittamalla palvelunumeroon 020 692 205

Oikeus kuntoutukseen säilyy

Kelan tavoitteena on, että kenenkään terapiaan ei tule katkosta vuodenvaihteessa.  Vaikka palveluntuottaja vaihtuu, oikeus kuntoutukseen säilyy.

Mitä nopeammin asiakas ilmoittaa valitsemansa palveluntuottajan Kelaan, sitä pikemmin Kela voi tehdä tarkistuspäätöksen. On tärkeää, että asiakas sopii terapian aloittamisesta uuden palveluntuottajan kanssa ennen kuin hän tekee ilmoituksen Kelaan. Asiakkaan ei siis tarvitse odottaa Kelasta kirjallista päätöstä palveluntuottajan vaihtumisesta.

Asiakkaat, joilla on voimassa oleva kuntoutuspäätös ja joiden palveluntuottajalla on sopimus Kelan kanssa, jatkavat kuntoutusta nykyisten palveluntuottajien kanssa normaalisti myös 1.1.2019 jälkeen.

Lue myös