Kela sulkee pieniä palvelupisteitä toistaiseksi puhelinpalvelun auttamiseksi

Kelan pienien palvelupisteiden henkilökunta siirtyy auttamaan puhelinpalvelussa, minkä takia osa palvelupisteistä suljetaan toistaiseksi. Asiakkaita ohjeistetaan hoitamaan Kela-asiat verkossa ja puhelimessa.

Kela pyrkii estämään koronaviruksen leviämisen asiakkaidensa ja henkilökuntansa keskuudessa. Osa Kelan pienistä palvelupisteistä suljetaan kahdeksi viikoksi tai siksi aikaa, kunnes ne on taas turvallista avata.

Tarkista verkosta, mitkä palvelupisteet on suljettu.

Listaa päivitetään sitä mukaa, kun Kelan asiakaspalveluyksiköissä tehdään uusia päätöksiä sulkemisista.

Verkossa, postitse tai puhelimitse

Asiakkaita kehotetaan ensisijaisesti toimittamaan hakemukset ja liitteet verkon asiointipalvelussa. Asiointipalvelusta näkee myös, jos jokin liite puuttuu tai hakemusta pitää muuten täydentää.

Niitä asiakkaita, jotka eivät käytä verkkoasiointia, ohjeistetaan toimittamaan hakemukset ja liitteet Kelaan postitse. Hakemuslomakkeita voi tulostaa Kelan verkkosivuilta. Joidenkin palvelupisteiden ulkopuolella on postilaatikko, johon hakemuksen voi jättää.

Jos verkkoasiointi tai paperihakemusten postittaminen ei ole mahdollista, hakemuksen voi jättää suullisesti. Asiakas voi soittaa puhelinpalveluun tai varata soittoajan.

Turhaa soittamista vältettävä

Kela pyytää asiakkaita välttämään soittamista Kelan puhelinpalveluun, jos asia ei ole kiireellinen tai asiakaspalvelun ratkaistavissa. Asiakaspalvelussa ei esimerkiksi voida vaikuttaa hakemusten käsittelyn aikatauluun eikä kertoa, milloin päätös tulee. Jos asiakkaalta odotetaan toimenpiteitä tai lisätietoja, Kela ottaa yhteyttä.

Ohjeita asiakkaille on koottu Ajankohtaista koronatilanteesta -sivulle. Sivua päivitetään tilanteen kehittyessä.

Lue lisää