Kelan palvelupisteet pääkaupunkiseudulla pidetään avoinna

Pääkaupunkiseudun palvelupisteet pyritään pitämään avoinna koronaepidemian leviämisvaiheesta huolimatta. Pääkaupunkiseudun palvelupisteissä autetaan nyt etenkin niitä asiakkaita, jotka eivät pysty asioimaan verkossa tai puhelimessa.

Puhelimessa asiointi voi olla hankalaa esimerkiksi, jos kielitaito on heikko, jos puhelinliittymä ei mahdollista yritysnumeroon soittamista tai jos hoitaa asioita toisen puolesta.

– Pyrimme pitämään palvelupisteet avoinna, ellei epidemia vaikeuta palvelun järjestämistä. Siksi nyt on erittäin tärkeää pitää huolta turvaväleistä, käyttää kasvomaskia ja käyttää käsidesiä, sanoo pääkaupunkiseudun asiakaspalveluyksikön johtaja Irma Parén.

Kelassa ei ole todettu joukkoaltistumisia, ja erilaisilla työjärjestelyillä on toistaiseksi pystytty varmistamaan asiakaspalvelun toimivuus.

Sisäänpääsyä voidaan rajoittaa turvavälien pitämiseksi

Kelan palvelupisteiden asiakastietokoneilla asiakkaat voivat hoitaa omia Kela-asioitaan omatoimisesti.

Turvavälien varmistamiseksi osa tietokoneista ei ole käytössä. Lisäksi sisäänpääsyä voidaan rajoittaa turvavälien takia myös, jos kerralla tulee paljon asiakkaita.

– Hetkellisesti voi siis syntyä jonoa, ja osa joutuu valitettavasti jonottamaan palvelupisteen ulkopuolella. Pyrimme kuitenkin hoitamaan palvelutilanteet niin ripeästi kuin mahdollista, jotta ehdimme auttaa mahdollisimman monia asiakkaita, Irma Parén kertoo.

Pääkaupunkiseudulla tehdään tiivistä kumppaniyhteistyötä

Kela on tehnyt tiivistä yhteistyötä pääkaupunkiseudun kaupunkien sosiaalipalvelujen kanssa jo pitkään. Säännöllisen yhteydenpidon lisäksi kaupunkien sosiaalipalveluille on omia suoria yhteydenottokanavia asiakkaiden asioiden edistämiseksi.

Kuntien ja Kelan yhteisiä asiointipisteitä on pääkaupunkiseudulla Espoossa ja Vantaalla. Asiointipisteissä neuvotaan Kelan etuuksien hakemisessa ja tuetaan verkkoasioinnissa. Asiointipisteissä on myös tietokoneita asiakkaiden käyttöön.

Pääkaupunkiseudun palvelupisteissä käy nyt noin 60 % vähemmän asiakkaita kuin viime vuonna samaan aikaan. Esimerkiksi lokakuussa 2019 asiakaskäyntejä oli noin 48 000 ja tänä vuonna vain noin 17 000. Yhä useampi saa asiansa hoidettua puhelimessa.

– Olemme tänä vuonna satsanneet paljon puhelinpalveluun ja helpottaneet asioiden hoitamista puhelimessa eri tavoin. Puhelinpalvelussa ei ole nyt juurikaan jonoja, ja asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä samaansa palveluun, Irma Parén sanoo.

Kelan palvelupisteiden ja yhteisten asiointipisteiden aukioloajat ja yhteystiedot voi tarkistaa Kelan verkkosivuilta.

Lue lisää