Näin Kelan palvelut Itä-Suomessa muuttuvat 1.4.

Huhtikuun alussa Kela korvaa muilla palveluilla 5 palvelupistettä Itä-Suomessa Kiteellä, Vesannolla, Pielavedellä, Pihtiputaalla ja Leppävirralla.  Jatkossa asiakkaat voivat asioida Kelan muissa palvelupisteissä, kuntien asiointipisteissä, puhelimessa tai verkossa.

Pihtiputaalla ja Kiteellä toimii jatkossakin asiointipiste. Pihtiputaalla on etäpalvelu, jossa asiakas saa kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan. Kiteen asiointipisteestä on jatkossakin mahdollisuus tuttuun tapaan varata aika Kelan palveluasiantuntijalle parina päivänä viikosta. Pielavedellä asiakkaat voivat jatkossa hoitaa Kela-asioitaan kunnan asiointipisteessä kirjastolla. Vesannolla voi hoitaa kunnan uudessa asiointipisteessä, joka perustetaan Kelan entiseen palvelupisteeseen.

Kuntien asiointipisteiden henkilökunta neuvoo yleisellä tasolla Kela-asioissa ja Kelan verkkopalvelun käytössä. Asiointipisteestä saa Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä, ja sinne voi jättää Kelan hakemukset ja liitteet. Osassa asiointipisteitä Kela-asioita voi hoitaa etäpalveluna, jolloin asiakas saa kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan.

Tarpeen mukaan alueelle voidaan yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa järjestää pop up -palveluita, jolloin Kelan palveluasiantuntija tulee asiakkaiden luo esimerkiksi kirjastoon, Ohjaamoon tai sosiaalitoimistoon. Palveluista tiedotetaan tarkemmin paikallisesti.

Kelan palvelut 1.4.2019 alkaen

Kitee

  • Kiteen kaupungin asiointipiste (Kiteentie 25) on avoinna ma–pe klo 8–15. Asiointipisteeseen voi varata ajan Kelan palveluasiantuntijalle ti ja ke klo 9–12 ja 13–15.
  • Kelan palvelupiste Joensuussa (Koulukatu 24) on avoinna ma–pe klo 9–16. 
  • Kesälahden asiointipiste (Pyhäjärventie 3) on avoinna ma ja to klo 13–19 ja ti, ke ja pe klo 10–15. Asiointipisteellä on etäpalvelu.

Vesanto

  • Vesannon kunnan asiointipiste (Keskustie 5), avoinna to ja pe klo 9–12.
  • Kelan palvelupiste Suonenjoella (Ainonkatu 4) on avoinna ma, ke ja pe klo 9–12 ja 13–15. 
  • Kelan palvelupiste Viitasaarella (Haapasaarentie 9) on avoinna ma–ke klo 9–12 ja 13–15 ja torstaisin ajanvarauksella. Perjantaisin palvelupiste on kiinni.

Pielavesi

  • Kunnan asiointipiste (Laurinpurontie 14) on avoinna kirjaston aukioloaikoina.
  • Kelan palvelupiste Iisalmessa (Päiviönkatu) on avoinna ma–pe klo 9–11 ja 12–15.
  • Kelan palvelupiste Kiuruvedellä (Apteekintie 8) on avoinna ma ja ke klo 9–12 ja 13–15. 
  • Kelan palvelupiste Siilinjärvellä (Kuiluntie 3) on avoinna ma–pe klo 9–12 ja 13–15. 

Pihtipudas

  • Kunnan asiointipiste (Keskustie 9) on avoinna ma–pe klo 9–15.
  • Lähin Kelan palvelupiste Viitasaarella (Haapasaarentie 9) on avoinna ma–ke klo 9–12 ja 13–15 ja torstaisin ajanvarauksella. Perjantaisin palvelupiste on kiinni.
  • Kelan palvelupiste Pyhäsalmella (Asematie 4) on avoinna ma ja pe klo 10–12 ja 13–15. 

Leppävirta

  • Kelan palvelupiste Varkaudessa (Rajakatu 13) on avoinna ma–pe klo 9–11 ja 12–15. 
  • Kelan palvelupiste Kuopiossa (Suokatu 40) on avoinna ma–pe klo 9–16. 
  • Pop up -palvelua suunnitellaan Leppävirran kunnantalolla (Savonkatu 39).

Lisää tietoa paikkakunnittain:

Puhelimitse, ajanvarauksella ja verkossa

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/palvelunumerot.

Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluasiantuntija perehtyy asiakkaan tilanteeseen etukäteen ja soittaa sovittuna ajankohtana. Ajan voi varata osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla Kelaan. Osaan Kelan palvelunumeroista voi myös jättää soittopyynnön. Kun Kelan palveluasiantuntija soittaa ajanvarauksen tai soittopyynnön tehneelle asiakkaalle, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään.

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta (www.kela.fi), ja useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa (www.kela.fi/asiointi). Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksensa käsittelytiedot. Verkkoasiointiin voi halutessaan saada tukea palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.

Lisää tietoa asiakkaille: