Näin Kelan palvelut Pohjois-Suomessa muuttuvat 1.4.

Huhtikuun alussa Kela korvaa muilla palveluilla 4 palvelupistettä Pohjois-Suomessa Iissä, Siikalatvalla (Pulkkilan palvelupiste), Paltamossa ja Siikajoella (Ruukin palvelupiste).  Jatkossa asiakkaat voivat asioida Kelan muissa palvelupisteissä, kuntien asiointipisteissä, puhelimessa tai verkossa.

Lähimpien palvelu- ja asiointipisteiden osoitteet ja aukioloajat on listattu alle. Palvelu- ja asiointipisteet löytyvät myös verkosta osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteen-haku.

Kuntien asiointipisteissä henkilökunta neuvoo yleisellä tasolla Kela-asioissa ja Kelan verkkopalvelun käytössä. Asiointipisteestä saa Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä, ja sinne voi jättää Kelan hakemukset ja liitteet. Osassa asiointipisteitä Kela-asioita voi hoitaa etäpalveluna. Etäpalvelussa asiakas saa asiointipisteen tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan. Asiakas voi esimerkiksi täyttää hakemuksia yhdessä palveluasiantuntijan kanssa.

Kela järjestää tarpeen mukaan yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa alueelle pop up -palveluita. Pop up -palvelun idea on, että Kelan palveluasiantuntija tulee asiakkaiden luo esimerkiksi kirjastoon, Ohjaamoon tai sosiaalitoimistoon. Palveluista tiedotetaan tarkemmin paikallisesti.

Kelan palvelut alueellasi 1.4.2019 alkaen

Ii

  • Kunnan asiointipiste (Jokisuuntie 2) on avoinna ma–pe klo 8–15.30.
  • Kelan palvelupiste Haukiputaalla (Simppulantie 15). Palvelupisteeseen pitää varata aika etukäteen. 
  • Kelan palvelupiste Oulussa (Sepänkatu 18) on avoinna ma–pe klo 9–16. 

­­

Pulkkila (Siikalatvan kunta)

  • Pulkkilan asiointipiste (Pulkkilantie 4) on avoinna ma–pe klo 9–15.
  • Rantsilan asiointipiste (Kunnantie 1) on avoinna kirjaston aukiolon mukaan.
  • Piippolan asiointipiste (Keskustie 11) on avoinna kirjaston aukiolon mukaan.
  • Kestilän asiointipiste (Kestilänraitti 1a) on avoinna kirjaston aukiolon mukaan.
  • Kärsämäen asiointipiste (Haapajärventie 1) on avoinna ma–pe klo 9–15.
  • Kelan palvelupiste Haapavedellä (Tähtelänkuja 1) on avoinna ti ja to klo 10–12 ja 13–15. 
  • Kelan palvelupiste Oulaisissa (Oulaistenkatu 36) on avoinna ke ja pe klo 10–12 ja 13–15. 

Paltamo

  • Kelan palvelupiste Kajaanissa (Pohjolankatu 28) on avoinna ma, ti, to ja pe klo 9–16. 
  • Kunnan asiointipiste Ristijärvellä (Aholantie 25) on avoinna ma–pe klo 9–15.30.

Ruukki (Siikajoki)

  • Kelan palvelupiste Raahessa (Kauppakatu 42) on avoinna ma–ke ja pe klo 10–16. 
  • Kelan palvelupiste Limingassa (Liminganraitti 10) on avoinna ma ja pe klo 10–12 ja 13–15.
  • Ruukkiin avataan kevään aikana uusi asiointipiste, ja siitä tiedotetaan paikallisesti.

Lisää tietoa paikkakunnittain:

Puhelimitse, ajanvarauksella ja verkossa

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/palvelunumerot.

Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluneuvoja perehtyy asiakkaan tilanteeseen etukäteen ja soittaa sovittuna ajankohtana. Ajan voi varata osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla Kelaan. Osaan Kelan palvelunumeroista voi myös jättää soittopyynnön. Kun Kelan palveluneuvoja soittaa ajanvarauksen tai soittopyynnön tehneelle asiakkaalle, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään.

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta (www.kela.fi), ja useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa (www.kela.fi/asiointi). Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksensa käsittelytiedot. Verkkoasiointiin voi halutessaan saada tukea palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.

Lisää tietoa