Osa palvelupisteistä auki vain ajanvarauksella

Tiedotetta on päivitetty 21.4.2020

Kela pyrkii estämään koronaviruksen leviämisen asiakkaidensa ja henkilökuntansa keskuudessa. Osassa Kelan palvelupisteistä henkilökunta on siirtynyt etätyöhön hoitamaan pääasiassa puhelinpalvelua.

Tarvittaessa asiakkaalle voidaan varata käyntiaika myös näille palvelupisteille, jos asiointi ei muuten onnistu. Kela-asiat kannattaa hoitaa kotoa käsin aina kun mahdollista.

Suurin osa palvelupisteistä, noin 90 palvelupistettä, on edelleen auki normaalisti tai lähes normaalisti. Lisäksi 44 palvelupisteessä saa palvelua vain ajanvarauksella ja 13 palvelupistettä sijaitsee kunnan suljetuissa tiloissa, minkä takia nämä pisteet ovat toistaiseksi kiinni.

Tarkista palvelupisteiden aukioloajat verkosta.

Verkossa, postitse tai puhelimitse

Asiakkaita kehotetaan ensisijaisesti toimittamaan hakemukset ja liitteet verkon asiointipalvelussa. Asiointipalvelusta näkee myös, jos jokin liite puuttuu tai hakemusta pitää muuten täydentää.

Niitä asiakkaita, jotka eivät asioi verkossa, ohjeistetaan toimittamaan hakemukset ja liitteet Kelaan postitse osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA. Hakemuslomakkeita voi tulostaa Kelan verkkosivuilta.

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Jos selvitettävää on paljon, puhelinpalveluun voi myös varata ajan. Tarvittaessa Kelan palveluasiantuntija voi varata asiakkaalle ajan palvelupisteelle.

Kela ottaa yhteyttä, jos hakemus on puutteellinen

Kela pyytää asiakkaita välttämään soittamista Kelan puhelinpalveluun, jos asia ei ole asiakaspalvelun ratkaistavissa. Asiakaspalvelussa ei esimerkiksi voida vaikuttaa hakemusten käsittelyn aikatauluun eikä kertoa, milloin päätös tulee. Jos asiakkaalta odotetaan toimenpiteitä tai lisätietoja, Kela ottaa yhteyttä asiakkaaseen. Puheluun vieraasta numerosta kannattaa siis vastata.

Ohjeita asiakkaille on koottu Ajankohtaista koronatilanteesta -sivulle. Sivua päivitetään tilanteen kehittyessä.

Lue lisää