Kelan puhelinpalvelussa on ruuhkaa Lisätietoja
Postiruuhkan purkaminen kestää Kelassa joitakin viikkoja
Postilakon jälkeinen postiruuhkan purku kestää joitakin viikkoja. Verkossa asiointi on nopein tapa hoitaa Kela-asiat.
Lakon aikana Kelaan tuli lähes normaali määrä hakemuksia ja lisäselvityksiä. Ruuhkaa on kuitenkin odotettavissa, kun kirjeet lähtevät taas liikkeelle lakon loputtua.
Kela huomioi postilakon vaikutukset lakon loppumisen jälkeenkin.
Asioi verkossa
Kaikki mahdolliset Kela-asiat kannattaa hoitaa verkon asiointipalvelussa. Myös liitteiden lähettäminen onnistuu verkossa.
Puhelimitse
Postiruuhkaa purettaessa Kelasta soitetaan asiakkaille useammin kuin yleensä. Lisäselvityksiä pyydetään puhelimitse, jos postin kulku vie edelleen tavanomaista kauemmin. Kela joustaa mahdollisuuksien mukaan liitteiden määräajoissa, jos ne ovat ylittyneet postilakon takia.
Jos asiakas ei voi asioida verkossa, hänen kannattaa varata aika puhelinpalveluun ja hoitaa Kela-asiat puhelimitse.
Palvelupisteissä
Myös palvelupisteessä voi täyttää hakemuksen ja jättää liitteet.
Useimmissa Kelan palvelu- ja asiointipisteissä on asiakkaiden käyttöön tarkoitettuja tietokoneita. Myös oman mobiililaitteen kanssa voi tulla palvelupisteeseen, jos verkkoasiointiin kaipaa tukea.
Palvelupisteelle kannattaa ottaa mukaan pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Toisen puolesta asioitaessa palvelupisteessä tarvitaan valtakirja.
Kela viestii tarvittaessa asiakkaille tilanteesta. Seuraamme Postin viestintää ja kerromme lisää Kelan tilanteesta.