Kela-tärpit ovat uutuus sosiaalisessa mediassa jaettavaksi

Kela-tärpit ovat uudenlainen lisä Kelan asiakasviestintään. Ne ovat lyhyitä tietoiskuja, joissa kerrotaan tiiviiseen tyyliin eri asiakasryhmille ajankohtaisia vinkkejä Kelan etuuksista. 

Tärpeissä neuvotaan esimerkiksi, mitä tehdä, kun armeijan harmaat kutsuvat ja muistutetaan, miksi reissaajan kannattaa hankkia eurooppalainen sairaanhoitokortti matkaan mukaan. Tietoa eri etuuksista löytyy kattavasti Kelan verkkosivuilta, joten tärppien on tarkoitus esittää etuuksien ydinasiat nopeasti sisäistettävässä muodossa ja tuoda tieto suoraan asiakkaan luo erityisesti eri sosiaalisen median kanavien kautta. 

– Tärpit on luotu siihen, että päästäisiin entistä paremmin kiinni niihin ajankohtaisiin aiheisiin, jotka asiakkaan arjessa ja vuodenkierrossa ovat kulloinkin päällimmäisinä.  Tärpit ovat tyyliltään helposti lähestyttäviä, ja niiden avulla asiakkaita voidaan puhutella kohdennetummin, kertoo viestinnän asiantuntija Pauliina Venäläinen Kelan viestintäryhmästä.

Suunnittelun lähtökohtana helpot some-jaot

Tärpit on rakennettu sekä teknisesti että sisällöllisesti sosiaalisessa mediassa jaettavaksi. Yksittäinen tärppi aukeaa overlay-näkymään, josta se on vaivatonta jakaa esimerkiksi Facebookiin. Eri tärppejä on kätevä selailla niin mobiililaitteilla kuin pöytäkoneellakin. Myös tekstit on mietitty herättämään kiinnostusta: jo otsikot nostattavat uteliaisuutta ja saavat sisällön erottumaan muusta viestivirrasta.

– Kiinnostavuus sekä juuri kyseistä asiakasta puhutteleva sisältö ovat keskeisiä, jotta viestimme erottuvat kaikesta viestimassasta sosiaalisessa mediassa. Lisäksi meidän ”klikkiotsikoidemme” takaa löytyy aidosti asiakasta hyödyttävää tietoa, Venäläinen toteaa.

Tähän mennessä Kela-tärppejä on julkaistu kymmenkunta. Tärppien näkyvyyttä on tuettu tarkkaan kohdennetulla Facebook-mainonnalla.