Toimeentulotuelle uudet kela.fi-sivut

Kela julkaisee tänään toimeentulotuen uudet verkkosivut. Samalla kela.fin etusivun ilme uudistuu.

Toimeentulotuen kela.fi-sivut palvelevat asiakkaita suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Sivuilta löytyy muun muassa pikaopas, josta saa kätevästi yleiskuvan toimeentulotuesta ja sen hakemisesta.

Sivujen sisällöt antavat kattavan kokonaiskuvan etuudesta. Tärkeää tietoa hakemisesta on esimerkiksi Mihin menoihin tukea voi saada -sivulla ja Näin haet -sivulla.

Sivuston laatimiseen on osallistunut myös kuntien edustajia. Tietoa Kelan ja kunnan työnjaosta toimeentulotuen tehtävissä asiakkaat saavat Toimeentulotuen kokonaisuus -sivulta.

Näin haet -sivulta löytyvät toimeentulotuen hakemuslomakkeet, joita Kela alkaa ottaa vastaan 1.12. alkaen. Toimeentulotuen verkkoasiointi avataan 12.12.

Asiakkaat mukana sivuston tekemisessä

Asiakkaat olivat mukana toimeentulotuen sivuston tekemisessä jo suunnitteluvaiheessa. Sivuston toimivuutta kartoitettiin käytettävyystestillä. Testaajina toimi Kelan asiakkaita, jotka olivat saaneet tai saavat toimeentulotukea.

– Testauksella selvitettiin, löytävätkö asiakkaat tarvitsemansa tiedon, ymmärtävätkö he sen ja osaavatko toimia sen perusteella, kertoo viestinnän asiantuntija Satu Kontiainen Kelasta.

– Asiakkailta saatiin arvokasta tietoa sivujen viimeistelyyn. Erityisen hyödylliseksi ja käteväksi testaajat kokivat pikaoppaan.

Kela.fille uusi, raikas ilme

Toimeentulotuen sivujen julkaisun yhteydessä koko kela.fin ilmettä on uudistettu. Verkkoviestintäpäällikkö Päivi Bergman kertoo, että uusi ilme on entistä eläväisempi.

– Etusivun yläosassa on kuvallisia nostopaikkoja, joissa tuodaan esiin kiinnostavia ja ajankohtaisia asioita. Tarjolla on esimerkiksi käytännöllisiä vinkkejä Kelassa asiointiin. Nostopaikkojen sisältö vaihtuu muutaman kerran kuukaudessa.

Uudistuneella etusivulla on myös verkkoasiointi entistä selkeämmin esillä.

– Lähes puolet käyttäjistä tulee Kelan verkkosivuille puhelimella tai tabletilla. Siksi siirtymistä verkkoasiointiin haluttiin selkeyttää.

– Kelan tarjoamat palvelut ryhmiteltiin kahteen selkeään nippuun: Asioi verkossa ja Asiakaspalvelu.

Kelan verkkoasiointi kasvattaa koko ajan suosiotaan. Jo lähes 65 % hakemuksista lähetetään verkossa.

Lisätietoja asiakkaille: