Näin Kela suojaa palvelupisteiden asiakkaita ja henkilökuntaa tartuntariskiltä

Palvelupisteissä on käytössä toimintatapoja, joilla pyritään vähentämään tartuntariskiä.  Kasvomaskien käytössä Kela noudattaa kansallista ja alueellisia suosituksia. Jos asiakkaalla on koronaan viittaavia oireita, palvelupisteeseen ei pidä tulla.

Asiakkaita ja henkilökuntaa suojataan tartuntariskiltä monin tavoin. Asiakkaita ei opasteta lähekkäin aulatilassa, vaan opastusta saa palvelutiskiltä. Valtaosassa palvelupisteistä on käytössä turvalasit tai pisarasuoja, joilla voidaan varmistaa turvallinen etäisyys asiakkaan ja Kelan työntekijän välillä.

Palvelupisteissä muistutetaan asiakkaita hyvästä käsihygieniasta, ja asiakkaiden käyttöön on varattu käsidesiä. Asiakkaita muistutetaan myös turvaväleistä ja etäisyyden pitämisestä muihin. Jos turvavälejä ei muutoin voida varmistaa, sisäänpääsyä rajoitetaan hetkellisesti.

Kasvomaskia voi käyttää tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen ei ole mahdollista. Myös Kelan palvelupisteissä voi halutessaan käyttää omaa kasvomaskia. Oireisena palvelupisteeseen ei pidä tulla.

Toimintatavat, joilla tartuntariskiä pyritään alentamaan:

  • Opastusta ja neuvontaa ei tehdä lähekkäin.
  • Turvalasit tai pisarasuojat ovat käytössä.
  • Käsihygieniasta muistutetaan ja käsidesiä on tarjolla.
  • Turvaväleistä muistutetaan.
  • Sisäänpääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaa.
  • Asiakkaat voivat halutessaan käyttää omaa kasvomaskia.

Kela suosittelee asiointia verkossa ja puhelimessa

Ennen epidemiaa palvelupisteissä asioitiin keskimäärin 35 000 kertaa viikossa. Huhtikuussa määrä väheni noin 7 500 käyntiin viikossa. Heinäkuussa käynnit lisääntyivät noin 15 000:een, ja elokuun ensimmäisellä viikolla käyntejä oli noin 16 000.

– Kävijöitä on ollut enemmän sen jälkeen, kun rajoituksia on kevennetty ja ihmiset ovat aktivoituneet. On hyvä hoitaa Kela-asiat ajoissa kuntoon, mutta suosittelemme asiointia verkossa ja puhelimessa. Näin voi välttää tartuntariskin, Petteri Taponen sanoo.

Puhelimessa voi hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä, ja puhelimesta saa tarvittaessa myös tukea verkkoasiointiin.

Lue lisää