Asiakkaiden toiveet vastuullisuudesta näkyvät uudessa äitiyspakkauksessa

Vuoden 2021 äitiyspakkaus julkistettiin 12.3. Kela järjesti nyt ensimmäistä kertaa makuupussin kuosista äänestyksen, ja voittajakuosi valikoitui ylivoimaisella äänten enemmistöllä. Tuotteet on pakattu kauniiseen vuodelaatikkoon, jonka on suunnitellut yksi Kelan järjestämän kutsukilpailun voittajista, Ilona Partanen.

Makuupussin kuosista annettiin ääniä noin 1 340, joista voittajakuosi sai noin 51 %. Valitussa kuosissa on eläinaiheisia kuvia vaaleanharmaalla pohjalla.

Äitiyspakkauslaatikon ilmeenä jatkaa Ilona Partasen suunnittelema Mustikkamaito, joka on yksi Kelan vuonna 2017 järjestämän äitiyspakkauslaatikon ilmeen suunnittelukilpailun voittajatöistä. Vuonna 2018 äitiyspakkauksen vuodelaatikossa oli Robert Lönnqvistin suunnittelema kuosi, ja vuonna 2022 otetaan käyttöön kolmas voittajatyö, Aya Iwayan suunnittelema kuvitus. Suunnittelukilpailu uusista kuoseista käynnistetään vuonna 2022.

Klassikkojen rinnalla useita uusia tuotteita

Vuoden 2021 äitiyspakkauksessa on yhteensä 50 hyödyllistä tuotetta vauvaperheelle. Tuotevalikoima on käyttäjien toiveiden mukaisesti säilynyt pitkälti ennallaan.

– Äitiyspakkauksen suosio pitää edelleen pintansa. Kaikista äitiysavustuksista noin 70 % jaetaan edelleen pakkauksina, kertoo Kelan etuuspäällikkö Johanna Aholainen.

Käyttäjät ovat toivoneet helposti yhdisteltäviä tuotteita. Uutena tuotteena tämän vuoden äitiyspakkauksessa on vaatesetti, joka koostuu kolmesta yhteensopivasta vaatteesta. Pakkauksessa on ensimmäistä kertaa mukana myös silikoninen ruokakaukalo mutta myös perinteinen ruokalappu. Sideharsoliinojen määrää on lisätty ja myös värillisiin kuoseihin on panostettu.

Uuteen äitiyspakkaukseen valikoituneet vaatteet ovat väritykseltään neutraaleja ja helposti yhdisteltäviä. Mukana on myös värikkäitä vaatteita ja iloisia luontoaiheisia kuoseja. Tänä vuonna pakkauksessa ei ole vanuhaalaria, vilttiä eikä kuumemittaria.

– Kokemukset pakkauksen sisällöstä ovat meille tärkeää tietoa. Kuulemme mielellämme asiakkaiden palautetta myös nyt tehtävistä pakkauksen sisällöin muutoksista, sanoo Johanna Aholainen.

Laadun ja vastuullisuuden kehittämien jatkuu

Vuonna 2020 tehdyssä äitiyspakkauskyselyssä kävi ilmi, että asiakkaat olisivat valmiita tinkimään tuotteiden määrästä, jos sen avulla voitaisiin parantaa pakkauksen vastuullisuutta. Tänä vuonna tuotteita on kuusi vähemmän.

– Kiinnitämme jo tarjousvaiheessa äitiyspakkauksen tuotteiden vastuullisuuteen ja vaadimme esimerkiksi tiettyjä reunaehtoja valmistuksessa ja materiaalivalinnoissa, Johanna Aholainen kertoo.

84-vuotiaan äitiyspakkauksen tuotteiden kilpailutuksessa painotetaan laatua ja vastuullisia materiaaleja.  Puuvillasta valmistetuista tuotteista osa on 95 % luomupuuvillaa. Viidessä tekstiilituotteessa on käytetty osittain kierrätysmateriaalia. Kaikkien tuotteiden täytyy tietenkin täyttää Suomen ja EU:n lainsäädännän turvallisuusvaatimukset.

Kela on aloittanut yhteistyön Aalto-yliopiston Design for Government -kurssin kanssa. Kurssilla selvitetään esimerkiksi äitiyspakkauksen hiilijalanjälkeä. 

Äitiyspakkauksen vaihtumisajankohta vaihtelee jonkin verran vuosittain, koska edellisen vuoden pakkaukset jaetaan ensin loppuun. Syntyvyydessä on pientä kasvua, mikä näkyy myös alkuvuoden äitiyspakkausten hakemusmäärissä. Tämän vuoden pakkausta aletaan jakaa todennäköisesti maalis–huhtikuussa.

Katso myös

 

Tiedotetta muokattu 15.3. Poistettu "Hiilijalanjälkeä on tarkoitus jatkossa käyttää yhtenä äitiyspakkauksen hankintakriteereistä."