Nyt voit kokeilla Kelan verkkoasiointipalvelun uutta etusivua

Uusi etusivu on otettu käyttöön nykyisen etusivun rinnalla. Kokeiluversiossa on monia asiakasta auttavia ominaisuuksia, mutta se ei ole vielä ihan valmis. Jos asiakas saa muistutuksia hakemukseen tarvittavista lisätiedoista, hän ohjautuu automaattisesti uudelle etusivulle.

Etusivun kokeiluversio on ensimmäinen askel asiointipalvelun uudistuksessa vuonna 2020. Koska eri osioita uudistetaan eri aikaan, hakemusten ja sovellusten ulkonäkö voi vaihdella vuoden aikana.

Kun uudistus saadaan vuoden lopussa valmiiksi, koko asiointipalvelu on helppokäyttöisempi ja saavutettavampi ja sitä voi käyttää myös mobiililaitteilla. Lisäksi koko asiointipalvelussa on käytössä uusi raikas sinivalkoinen ilme.

Uusi etusivu tarjoaa kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta

Asiointipalvelun etusivu tarjoaa kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta ja ohjaa asiakasta eteenpäin. Uudella etusivulla asiakas voi myös seurata omien asioidensa etenemistä. Asiakas näkee esimerkiksi etuudet, joita hän on hakenut tai joita hän saa. Jatkossa etusivulta näkee arvioidun käsittelyajan ja päätöksen, kun ratkaisu on tehty.

Asiointipalvelun etusivun toteuttaminen on ollut teknisesti vaativaa, koska etusivu kytkeytyy niin moneen etuuskäsittelyn vaiheeseen ja niiden taustalla oleviin järjestelmiin. Siksi uusi etusivu julkaistaan ensin kokeiluversiona.

– Etusivun uuden version käytettävyyttä on jo testattu asiakkailla, ja nyt tarkoituksena on viimeistellä etusivu, kerätä asiakkailta palautetta ja lisätä puuttuvia asioita, sanoo henkilöasiakkaiden verkkoasiointipalvelun uudistuksesta vastaava Esa Töykkälä.

Kokeiluversiosta puuttuu vielä esimerkiksi tietoja, jotka liittyvät etuushistoriaan, liikamaksuun, perintään ja muutoksenhakuun. Puuttuvia tietoja lisätään kevään aikana.

Lisäselvityspyynnöt ohjaavat uudelle etusivulle

Etusivulta asiakas näkee helposti, jos Kela tarvitsee hakemuksen ratkaisua varten lisätietoja. Jos asiakas haluaa, Kela voi lähettää lisätietojen tarpeesta muistutusviestin puhelimeen tai sähköpostiin. Viesti ohjaa asiointipalvelun uudelle etusivulle. Jotta asiakas saisi muistutusviestit käyttöönsä, hänen pitää tallentaa puhelinnumero tai sähköpostiosoite omiin tietoihinsa asiointipalvelussa.

Muistutusviesti lähetetään automaattisesti viikkoa ennen määräaikaa. Joissakin tilanteissa muistutusviesti lähtee, vaikka asiakas olisi jo toimittanut lisätiedot. Uudelta etusivulta asiakas voi kuitenkin itse varmistaa saapuneista tiedoista, mitä hän on jo toimittanut Kelaan.

Asiakas voi itse valita, haluaako hän käyttää etusivun nykyistä vai kokeiluversiota. Linkki kokeiluversioon löytyy asiointipalvelun nykyisen etusivun ylälaidasta. Kun asiakas siirtyy uudelle etusivulle, hänen ei tarvitse tunnistautua uudestaan. Uudelta etusivulta asiakas voi koska tahansa palata vanhalle etusivulle. Uusi etusivu myös varoittaa, jos asiakas ei ole käyttänyt palvelua 30 minuuttiin. Silloin istuntoa voi jatkaa tai palvelusta voi kirjautua ulos.

Toimii mobiililaitteissa ja on saavutettava

Uusi etusivu toimii tietokoneen lisäksi mobiililaitteissa. Se on myös saavutettava, ja sitä voi käyttää ruudunlukuohjelmilla. Sitä mukaa, kun asiointipalvelun muitakin osia saadaan uudistettua, ne tulevat saavutettaviksi ja toimivat mobiililaitteissa.

Lisää tietoa asiakkaille