Katson tilalle Suomi.fi-tunnistus: käyttöönotot alkoivat

Osa Kelan asiointipalveluista työnantajille ja kumppaneille siirtyi Katso-tunnistuksesta Suomi.fi-tunnistukseen lauantaina 14. joulukuuta. Tästä lähtien palveluiden käyttäjät tarvitsevat kirjautumiseen vahvan tunnistamisen välineen.

Suurin muutos palvelujen käyttäjille on kirjautumisen muutos. Tunnistussivu on vaihtunut Katsosta Suomi.fihin. Käyttäjät eivät enää pääse palveluun tutuilla Katson käyttäjätunnuksilla, vaan heidän pitää käyttää kirjautumiseen vahvaa tunnistamisen välinettä, joita ovat henkilökohtaiset pankkitunnukset, mobiilivarmenne ja varmennekortti.

Seuraavat Kelan asiointipalvelut ottivat käyttöön Suomi.fi-tunnistuksen lauantaina 14. joulukuuta.

Suomi.fi-valtuudet käyttöön, mutta Katso-roolejakin vielä tarvitaan

Jatkossa Kelan asiointipalveluja hyödyntävät organisaatiot ja yritykset hallinnoivat asioinnissa tarvittavia valtuuksia Suomi.fin Valtuudet-palvelun avulla. Toistaiseksi tätä palvelua voivat kuitenkin käyttää vain yritykset ja yksityiset elinkeinoharjoittajat. Kelan asiointipalvelujen käyttäjinä on paljon yhdistyksiä ja julkisia organisaatioita kuten kuntia, jotka eivät voi vielä käyttää Suomi.fin Valtuudet-palvelua.

Niin kauan kuin asiointipalvelun käyttäjäorganisaatiolla ei ole mahdollisuutta siirtyä Katso-valtuuksista Suomi.fi-valtuuksiin, ne voivat jatkaa Katso-valtuutuksien ja -roolien hallinnointia Katso-palvelussa, vaikka tunnistautumisessa ollaankin jo siirrytty Suomi.fi -tunnistukseen. Esimerkiksi uuden käyttäjän on saatava Katso-tunniste ja sille organisaation Katso-pääkäyttäjän myöntämä asiointipalvelussa tarvittava Katso-rooli. Organisaation Katso-pääkäyttäjällä ja -rinnakkaispääkäyttäjällä on siirtymäaikana kaikki organisaation valtuudet kuten aikaisemminkin. Siirtymäaika jatkuu Katson alasajoon asti.

Joissakin Kelan asiointipalveluissa on aiemmin käytetty kirjautumiseen heikkoa Katso PWD-tunnistusta eli KATSO-alitunnusta. Tämä pitää vahventaa varsinaiseksi Katso-tunnisteeksi (OTP), jotta palveluun pystyy kirjautumaan Suomi.fi-tunnistuksella.

Kaikilla uusilla Kelan työnantajien tai kumppaneiden asiointipalvelujen käyttäjillä olisi hyvä olla organisaation antama Suomi.fi-valtuus

Virhetilanteita käyttöönoton jälkeen

Suomi.fi-valtuuksien käytössä on ilmennyt ongelmia käyttöönoton jälkeen.

Suomi.fi-valtuuksiin liittyvät toimipaikkatarkenteet eivät toistaiseksi toimi. Katso-palvelussa tehdyt aliorganisaatiovaltuudet eivät välity Kelan asiointipalveluihin. VRK tutkii asiaa.  Virhetilanteiden selvittämistä voi seurata asiointipalvelujen verkkosivuilla.

Lisäksi kahdessa asiointipalvelussa (Työnantajien työterveyshuollon verkkohakeminen ja Lääkeyritysten asiointipalvelu) eivät toimi Katso-roolit yrityksen pääkäyttäjä ja yrityksen rinnakkaispääkäyttäjä. Tämä virhetilanne  korjautuu  8.1.2020 mennessä.

Virhetilanteista kerrotaan tarkemmin asiointipalvelujen verkkosivuilla:

Valtuuttamiseen liittyvissä kysymyksissä voi ottaa yhteyttä kansalaisneuvonta@vrk.fi.

Käyttäjät voivat ilmoittaa kirjautumisen virhetilanteista myös  Kelan tekniseen asiakastukeen tekninentuki@kela.fi.

Käyttöönottojen aikataulu

Kaikki Kelan asiointipalvelut työnantajille ja yhteistyökumppaneille siirtyvät Katsosta Suomi.fi-tunnistukseen vuoden 2020 aikana. Esimerkiksi etuustietopalvelu Kelmu siirtyy Suomi.fi-tunnistukseen ensi vuoden toukokuussa ja Työnantajan asiointipalvelu syyskuussa.

Käyttöönottojen aikataulu on julkaistu Kelan verkkosivuilla.

Lisätietoja