Kelan postiosoitteiden määrä vähenee 1.1.2020

Kela keskittää vuodenvaihteessa henkilöasiakkaiden hakemusten ja liitteiden skannauksen yhteen paikkaan.

Jatkossa hakemuksen ja liitteet voi lähettää osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA.

Aiemmin hakemukset ja liitteet lähetettiin alueellisiin skannauskeskuksiin. Jatkossa postitse tulevien hakemusten ja liitteiden skannaus keskitetään yhteen skannauskeskukseen. Keskukseen hankitut uudet koneet skannaavat hakemukset ja liitteet aiempaa nopeammin.

Osoitteiden vähentäminen helpottaa henkilöasiakkaan tilannetta, sillä asiakkaan ei jatkossa tarvitse tietää, minkä alueellisen keskuksen osoitteeseen posti pitää lähettää.

Perintäkeskuksen ja Kansainvälisten asioiden keskuksen osoitteet säilyvät ennallaan. Vanhoilla osoitteilla lähetetty posti ohjautuu automaattisesti oikeaan osoitteeseen noin vuoden ajan.

Verkossa, puhelimitse ja ajanvarauksella

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta, ja useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa. Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksensa käsittelytiedot. Verkkoasiointiin saa halutessaan tukea palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.

Kela-asioita voi hoitaa myös puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/soita-kelaan.

Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluasiantuntija perehtyy asiakkaan tilanteeseen etukäteen. Ajan voi varata osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla Kelaan. Kun Kelan palveluasiantuntija soittaa asiakkaalle, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään.

Lue lisää