Kelan palvelupisteet Joensuussa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Mikkelissä avaavat ovet tuntia myöhemmin 1.4. alkaen

Palvelupisteet ovat tällä hetkellä avoinna ma–pe klo 9–16. Huhtikuun alusta ovet avataan vasta klo 10. Vapautuva työaika hyödynnetään puhelinpalvelutyöhön.

Joensuun, Jyväskylän, Kuopion ja Mikkelin palvelupisteissä käy päivittäin paljon asiakkaita ja erityisesti iltapäivisin on vilkasta. Aamut ovat kuitenkin hiljaisia, sillä valtaosa asiakkaista tulee klo 10 jälkeen.

– Avaamalla ovet tuntia myöhemmin voimme näistä palvelupisteistä käsin hiukan helpottaa valtakunnallisen puhelinpalvelun ruuhkaa. Yhden tunnin aikana ehdimme vastata satoihin puheluihin ja hoitaa useita etukäteen varattuja soittoaikoja, sanoo Itäisen asiakaspalveluyksikön johtaja Irma Parén.

Alkuvuonna Kelan valtakunnalliseen puhelinpalveluun on tullut tavallista enemmän puheluja. Asiakkaiden yhteydenottoja ovat lisänneet viiveet perustoimeentulotukihakemusten ja laskujen käsittelyssä sekä katkokset Kelan verkkopalvelussa.

Verkossa, puhelimitse ja ajanvarauksella

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta, ja useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa. Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksensa käsittelytiedot. Verkkoasiointiin voi halutessaan saada tukea palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.

 Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/soita-kelaan.

Puhelinpalveluun tai palvelupisteeseen voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluasiantuntija perehtyy asiakkaan tilanteeseen etukäteen. Ajan voi varata osoitteessa www.kela.fi/varaa-aika tai soittamalla Kelaan. Jos asiakas varaa puhelinajan, Kelan palveluasiantuntija soittaa asiakkaalle, eikä puhelu maksa mitään.

Lisää tietoa asiakkaille