Kokeile uutta kela.fi-hakua


Kela kehittää jatkuvasti verkkopalvelujaan entistä asiakaslähtöisemmiksi. Tavoitteena on sujuva sähköinen asiointi, hyvä käytettävyys sekä selkeäkielisyys.

Kelan teettämässä käyttäjäkyselyssä alkuvuodesta kela.fi-sivuston hakukoneeseen toivottiin parannuksia. Verkkosivuston julkaisujärjestelmän päivityksen yhteydessä vaihdettiin myös kela.fi-sivuston käyttämä sisäinen hakukone.

Uusi hakukone tarjoaa huomattavasti täsmällisemmät hakutulokset kela.fi-sivustolla. Hakutuloksia voi rajata esimerkiksi julkaisuajankohdan tai kategorian mukaan. Lisäksi hakutuloksissa korostetaan ajankohtaisia sivuja. Hakua kehitetään jatkuvasti muun muassa hakutulosten priorisointien avulla.

Hakukone myös tunnistaa synonyymeja ja siten parantaa haun täsmällisyyttä vaihtoehtoisilla hakutermeillä. Käyttäjän ei siis välttämättä tarvitse tietää asian virallista termiä vaan esimerkiksi hakusana äitiysloma tuo tuloksiin äitiysvapaasta kertovat sivut tai keliakiakorvaus tuo ruokavaliokorvauksen tiedot.

Kelan verkkosivuilla on keskimäärin 2,3 miljoonaa käyntiä kuukaudessa ja yli puolet kaikista hakemuksista lähetetään verkkoasiointipalvelun kautta. Lisäksi Kela palvelee verkossa Kysy Kelasta -keskustelupalstalla, jossa Kelan asiantuntijat vastaavat lapsiperheitä, asevelvollisia, opiskelijoita ja työttömiä askarruttaviin kysymyksiin joka arkipäivä.

Palautetta ja kehittämisehdotuksia Kelan verkkopalveluista voi antaa palautelomakkeella osoitteessa www.kela.fi/palautelomake

Lue lisää