Näin Kela palvelee Lappeenrannassa 2.12. alkaen

Jatkossa Lappeenrannan palvelupisteissä asiakkaita neuvotaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun he ovat tulleet ovesta sisään. Tarvittaessa asiakkaalle varataan aika. Aukioloajat pysyvät ennallaan, vuoronumerot poistuvat käytöstä ja ajanvarausaikoja lisätään.

Kun asiakas astuu sisään, palveluasiantuntija selvittää asiakkaan tarpeen ja ohjaa tarkoituksenmukaiseen palvelukanavaan.

Osa asiakkaista pystyy hoitamaan asiansa omatoimisesti tai palveluasiantuntijan opastamana verkossa. Asiakkaiden käytössä on asiakastietokoneita, joilla Kela-asioita voi hoitaa verkossa. Palveluasiantuntijalta saa opastusta verkkoasiointiin myös, jos mukana on oma mobiililaite ja verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne tunnistautumista varten.

Asiakkaalle voidaan varata aika palvelupisteeseen tai puhelinpalveluun, jos hänellä on paljon selvitettäviä asioita. Ajan voi varata myös itse etukäteen. Kun asiakas varaa ajan, Kelan palveluasiantuntija voi perehtyä asiakkaan tilanteeseen etukäteen ja asiakas saa asiansa hoidettua sovittuna ajankohtana ilman jonottamista.

Uusi palvelutapa on jo käytössä useissa Kelan palvelupisteissä, kuten Lahdessa, Jyväskylässä, Oulussa ja Tampereella.

Aukioloajat pysyvät ennallaan

  • Lappeenrannan keskustan palvelupiste (Toikankatu 4) on avoinna ma–pe klo 9–16
  • Sammonlahden palvelupiste (Hietakallionkatu 4) on avoinna torstaisin vain ajanvarauksella

Asiat kuntoon ajanvarauksella

Aika kannattaa varata aika etenkin, jos elämäntilanne muuttuu tai tarvitsee neuvontaa tukien hakemisessa. Asiakas voi varata ajan palvelupisteeseen tai puhelinpalveluun, jolloin Kelan palveluasiantuntija soittaa sovittuna ajankohtana. Ajan voi varata verkossa osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla Kelaan.

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/palvelunumerot.

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta (www.kela.fi), ja useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa (www.kela.fi/asiointi). Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksensa käsittelytiedot. Verkkoasiointiin voi halutessaan saada tukea palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.

Lue lisää