Muutoksia Kelan palveluihin
pääkaupunkiseudulla

Itäkeskuksen palvelupiste muuttaa maanantaina 3.9. uusiin, väljempiin tiloihin. Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskukseen avataan uusi palvelupiste maanantaina 10.9.

Itäkeskuksen vanha palvelupiste (Tallinnanaukio 4) on avoinna torstaihin 30.8. saakka ma–pe klo 10–16. Uusi palvelupiste (Turunlinnantie 6 A) avataan maanantaina 3.9., ja se on avoinna ma–to klo 9–16 ja pe 10–16.

Uudessa Itäkeskuksen palvelupisteessä on uusi asiointitapa. Asiakkaiden ei tarvitse jonottaa, vaan Kelan palveluneuvojat vastaanottavat asiakkaan heti aulassa. Palveluneuvojat keskustelevat asiakkaan kanssa hänen tilanteestaan, neuvovat etuuksien hakemisessa ja auttavat valitsemaan asiakkaan tilanteeseen parhaiten sopivan tavan asioida. Palvelupisteessä on 40 asiakaspäätettä, joilla asiakkaat voivat esimerkiksi täyttää hakemuksia yhdessä palveluneuvojan kanssa tai itsenäisesti.

Palveluneuvoja voi myös varata asiakkaalle ajan, jos asiakkaan tilanne vaatii laajempaa selvittelyä esimerkiksi elämäntilanteen muuttumisen takia. Itäkeskuksen uudessa palvelupisteessä on varattavissa 80–110 ajanvarausaikaa päivässä. Jos asiakkaan tilanne on akuutti, on asia mahdollista hoitaa saman päivän aikana. Asiakkaat voivat myös itse varata ajan verkossa osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus.

Kalasataman palvelupiste (Työpajankatu 14 A) on auki maanantaista 10.9. alkaen ma–to klo 9–16 ja pe 10–16. Palvelupisteellä voi käydä hoitamassa Kela-asioitaan samalla, kun asioi terveys-ja hyvinvointikeskuksessa. Myös Kalasatamassa panostetaan itsenäisen asioinnin tukemiseen. Palvelupisteessä työskentelee neljä palveluneuvojaa, jotka opastavat esimerkiksi etuuksien hakemisessa ja verkkopalvelun käytössä. Palvelupisteessä on kaksi asiakaspäätettä.

Pääkaupunkiseudulla on kattava palveluverkko

Syyskuusta alkaen pääkaupunkiseudulla asiakkaita palvelee hyvien kulkuyhteyksien varrella kaikkiaan 11 palvelupistettä. Itäkeskuksen ja Kalasataman avautuessa palvelu päättyy Hakaniemen, Käpylän ja Hakunilan palvelupisteissä. Hakaniemessä palvellaan perjantaihin 31.8. saakka ma–pe klo 10–16. Käpylässä ja Hakunilassa palvelu on päättynyt kesäkuussa.

Hakaniemessä, Käpylässä ja Hakunilassa aiemmin asioineet asiakkaat voivat jatkossa asioida Itäkeskuksen ja Kalasataman palvelupisteiden lisäksi esimerkiksi Kampissa ja Tikkurilassa ma–to klo 9–16 ja pe 10–16 sekä Malmilla ma–to klo 9–16 ja pe ajanvarauksella.

Asiat kätevimmin kuntoon verkossa tai puhelimitse

Kelan palvelupisteissä käy paljon asiakkaita, jotka voisivat hoitaa asiansa nopeammin verkossa tai puhelimitse. Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta (www.kela.fi). Kelan asiointipalvelussa (www.kela.fi/asiointi) voi hoitaa lähes kaikki samat asiat kuin Kelan palvelupisteissä ja puhelinpalvelussa. Asiointipalvelussa voi esimerkiksi lähettää hakemuksia ja liitteitä ja tarkistaa oman hakemuksen käsittelytiedot.

Puhelinpalvelussa voi esimerkiksi hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/palvelunumerot. Osaan Kelan palvelunumeroista voi jättää soittopyynnön.

Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluneuvoja perehtyy asiakkaan tilanteeseen etukäteen ja soittaa sovittuna ajankohtana. Ajan voi varata osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus, soittamalla Kelaan tai käymällä asiointipisteessä. Kun Kelan palveluneuvoja soittaa ajanvarauksen tai soittopyynnön tehneelle asiakkaalle, puhelusta ei tule asiakkaalle kuluja.

Muuttuiko elämäntilanteesi? Ajanvarauksella Kela-asiat hoituvat kätevästi.
Elämässä.fi verkkolehden artikkeli

Kela uudistaa asiakaspalvelua pääkaupunkiseudulla.
Kelan tiedote 5.7.2018

Lisää tietoa: