Kela palvelee yhteistyökumppaneita nyt chatissä

Kela on avannut chatin yhteistyökumppaneille osoitteessa kela.fi/yhteistyokumppanit.

Voiko vuokranantaja hakea asumistukea vuokralaisen puolesta? Millaisia kustannuksia eläkettä saavan hoitotuessa huomioidaan? Voiko äitiys- ja hoitovapaalla oleva asiakas hakea kuntoutuspsykoterapiaa? Miten työttömyysturvaan liittyvä aktiivisuusehto täyttyy? Muun muassa näihin kysymyksiin Kelan yhteistyökumppanit saavat vastauksen chatissä.

− Uusi chatti laajentaa ja tehostaa yhteistyökumppanien palvelua. Tavoitteena on, että he saavat vastaukset kysymyksiinsä helposti ja nopeasti, selkeässä kirjoitetussa muodossa, sanoo suunnittelija Heini Kaasinen.

Chatissä saa yleisneuvontaa. Siellä ei vastata yksittäistä asiakasta koskeviin kysymyksiin.

Chatti käyttöön vaiheittain

Chatissä voi kysyä sairauden ja työkyvyttömyyden perusteella maksettavista etuuksista ja korvauksista, kuntoutuksesta, eläkkeistä, lapsiperheiden etuuksista, opintoetuuksista, työttömyysetuuksista sekä asumisen tuista.

Myöhemmin syksyllä palvelu laajenee, ja siellä vastataan myös toimeentulotukea koskeviin kysymyksiin. Aikataulu tarkentuu alkusyksyllä.

Yhteistyökumppanien chatti korvaa suomenkielisen terveydenhuollon chatin ja palvelee tässä vaiheessa vain suomeksi. Terveydenhuollon chatti jatkaa toistaiseksi palvelua ruotsiksi.

Yhteistyökumppanien chatti palvelee muun muassa terveydenhuollon ammattilaisia, kuntoutuksen palveluntuottajia, vuokranantajia, yksityisen päivähoidon tuottajia, oppilaitoksia, TE-palveluja ja työttömyyskassoja sekä myöhemmin syksyllä myös kuntien sosiaalitoimia.

Chatti on auki ma−pe klo 9−15 kela.fissä yhteistyökumppaneille suunnatulla sivustolla. Chatti-ikkuna aukeaa sivun oikeaan alakulmaan.

Chatin lisäksi yhteistyökumppaneita palvelee Viranomaislinja ma–pe klo 9–16 numerossa 020 692 235.

Lue lisää