Kela vastaa: Yksikään toimeentulotukiasiakas ei saa jäädä apua vaille

Kela haluaa kommentoida ja korjata joitain väitteitä, jotka esiintyivät Helsingin Sanomissa 24.9. julkaistussa artikkelissa ”Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon”.

On vakava tilanne, kun perheen rahat eivät riitä elämiseen. Kunnat ja Kela tekevät yhteistyötä estääkseen juuri artikkelissa kuvatun kaltaiset tilanteet. Olemme erittäin pahoillamme siitä, että emme aina ole onnistuneet.

Perustoimeentulotuki siirtyi vuoden 2017 alussa Kelan hoidettavaksi. Perustoimeentulotuki on etuus, jota haetaan. Se muodostuu perusosasta, joka kattaa muun muassa ruoka- ja vaatemenot, vähäiset terveydenhuoltomenot, harrastus- ja virkistysmenot sekä muita perusmenoja. Näitä muita perusmenoja ovat esim. asumismenot, taloussähkö, kotivakuutus ja lasten päivähoitomaksut. Perusosan määrät säädetään laissa. Kela voi myöntää myös vuokravakuuden osana perustoimeentulotukea.

Rahana maksettava perustoimeentulotuki ei kuitenkaan korvaa sosiaalityötä. Kunnat hoitavat edelleen sosiaalityötä ja siihen usein liittyvää täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea. Kunnan maksamaa täydentävää toimeentulotukea voi hakea esimerkiksi sellaisiin asumismenoihin, joihin ei lain mukaan voi saada perustoimeentulotukea. Näitä ovat esimerkiksi kodinkonehankinnat.

Sosiaalityön avulla voidaan usein parhaiten huolehtia akuuttiin hätään joutuneista asiakkaista. Kela pyrkii omalla toiminnallaan tukemaan kuntia tässä vaativassa tehtävässä.

Artikkelissa oli esitetty virheellisesti, että asumistuki otettaisiin perustoimeentulotuessa huomioon tulona senkin jälkeen, kun asumistuki on lakkautettu. Näin ei ole. Perustoimeentulotuessa otetaan tulona huomioon vain ne etuudet, jotka toimeentulotukea saavalle perheelle on myönnetty.

Toimeentulotukihakemukset käsitellään Kelassa tällä hetkellä noin 5 päivässä. Kiireelliseksi arvioidut hakemukset käsitellään viimeistään toisena arkipäivänä hakemuksen saapumisesta.

Kiireellisissä asioissa asiakas voi olla yhteydessä Kelan palvelupisteeseen tai puhelinpalveluun. Jos asiakas tarvitsee kiireellisesti toimeentulotukea Kelan aukioloaikojen ulkopuolella, kunta voi harkintansa mukaan myöntää ehkäisevää tukea myös ennen kuin asiakas saa Kelasta perustoimeentulotukipäätöksen. Asiakas voi myös olla yhteydessä kunnan sosiaalipäivystykseen.

Toimeentulotukea voi hakea kaikilla Kelan asiointitavoilla, ja etenkin verkkoasiointi on helpottanut monen asiakkaan asemaa. Verkossa on usein helpompi hakea etuutta kuin kasvotusten. Kaikille verkkoasiointi ei sovi. Kelan 180 palvelupistettä palvelevat, myös ajanvarauksella. Ajanvarauksella on helpompi hoitaa monimutkaisia ja selvittelyä vaativia tilanteita. Kelan puhelinpalvelussa vastataan arkisin klo 9-16.

Marja-Leena Valkonen,
etuuspäällikkö, Kela