Kelan vuosi 2018 oli työteliäs ja taloudellisesti tiukka

Kela osallistui isoihin uudistushankkeisiin, kilpailutti asiakkaille hankittavia palveluja ja kehitti palveluaan. Palvelupisteissä jonottaminen alkoi siirtyä historiaan asiakaspalvelumallin uudistuksen myötä. Perustoimeentulotuen asiakasmäärät kasvoivat edelleen. Etuuksia maksettiin 15 mrd. euroa.

Vuoden 2018 suuria hankkeita valtakunnallisesti oli sosiaaliturvauudistuksen valmistelu. Kela osallistui pääministerin asettamaan eriarvoisuustyöryhmään ja valtioneuvoston Toimi-hankkeeseen. Osana Toimi-hanketta käynnistettiin Kelan byrokratian purkutalkoot, joilla halutaan parantaa muun muassa tiedonkulkua asiakkaan asiassa. Kela osallistui tiiviisti myös sote-uudistuksen valmisteluun.

Paljon kotimaista ja kansainvälistä julkisuutta saanut perustulokokeilu päättyi viime vuoden lopussa. Alustavia tutkimustuloksia kokeilun vaikutuksista ja hankkeeseen osallistuneiden kokemuksista on jo saatu. Niiden mukaan perustulokokeilu kohensi osallistujien elämänlaatua, mutta ei ensimmäisen kokeiluvuoden aikana vaikuttanut työllistymiseen.

Kela osallistui tulorekisterin kehittämiseen. Tulorekisteri tulee muuttamaan etuuksien hakemisen perusteellisesti, kun yhä useammassa etuudessa ei tarvitse erikseen ilmoittaa tulotietoja.

Heinäkuussa voimaan tullut uusi liikennepalvelulaki vaikutti siihen, että taksien päivystys- ja asemapaikat poistuivat ja Kela joutui kilpailuttamaan sairausvakuutuslain perusteella korvattavat taksimatkat. Toinen iso hankinta tehtiin kuntoutuksessa, kun vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapiat kilpailutettiin. Hankintojen kehittämisestä tilattiin sekä sisäinen että ulkoinen selvitys.

Työttömyysturvaan liittyvän aktiivimallin käyttöönotto ja perustoimeentulotuen kasvavat asiakasmäärät työllistivät Kelaa koko vuoden. Aktiivimalli ja oikaisuvaatimuskeskuksen ruuhkat aiheuttivat tarpeen lisätä henkilökuntaa ja näin myös säästöpaineita. Toimintamenojen kasvu hoidettiin pääosin valtion lisätalousarvion kautta.

Kela vastasi ruuhkiin myös kehittämällä asiakaspalveluaan. Puhelinpalveluun lisättiin henkilökuntaa, samoin ratkaisutyöhön. Monessa palvelupisteissä otettiin jo käyttöön uusi palvelumalli, joka vähentää jonoja ja tukee asiakkaiden itsenäistä verkkoasiointia.

Kaikkiaan Kela maksoi etuuksia noin 15 mrd. euroa.

Lue koko Kelan vuosi 2018 -julkaisu

Tilinpäätöstietoihin kela.fissä on linkki julkaisun etusivulta.