Näin Kela palvelee puhelimitse arabian, venäjän ja somalin kielellä 1.9. alkaen

Jatkossa arabian-, venäjän- ja somalinkieliset puhelinpalvelut ovat avoinna aamupäivisin 1–2 päivänä viikossa.

Arabiankielinen puhelinpalvelu
ti ja to klo 9–12
020 634 4902

Somalinkielinen puhelinpalvelu
pe klo 10–13
020 634 4905

Venäjänkielinen puhelinpalvelu
ma ja ke klo 9–12
020 634 4901

Saamenkielisen puhelinpalvelun aukioloaika ei muutu.

Puhelinpalvelu on tarkoitettu asiakkaille, joiden kielitaito on niin heikko, että asiointi suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi on erittäin hankalaa. Palvelun avulla halutaan vähentää tulkkien tarvetta Kelassa asioitaessa. Kun asiakas kotoutuu ja kielitaito karttuu, hänet ohjataan käyttämään Kelan palveluja suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Asiakkaita ohjataan myös itsenäiseen asiointiin Kelan verkkoasiointipalvelussa.

Puhelimitse, ajanvarauksella ja verkossa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/palvelunumerot.

Puhelinpalveluun tai palvelupisteeseen voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluasiantuntija perehtyy asiakkaan tilanteeseen etukäteen ja soittaa sovittuna ajankohtana. Ajan voi varata osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla Kelaan. Osaan Kelan palvelunumeroista voi myös jättää soittopyynnön. Kun Kelan palveluasiantuntija soittaa ajanvarauksen tai soittopyynnön tehneelle asiakkaalle, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään.

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta (www.kela.fi), ja useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa (www.kela.fi/asiointi). Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksensa käsittelytiedot. Verkkoasiointiin voi halutessaan saada tukea palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.

Lisää tietoa asiakkaille