Kela ottaa huomioon postilakon vaikutukset

Hakemukset kannattaa täyttää ja liitteet lähettää Kelan verkkoasiointipalvelussa.

Kirjeposti ei kulje postilakon aikana, mikä vaikeuttaa hakemusten ja liitteiden toimittamista. Kela-asiat voi lakon aikana hoitaa kolmella tapaa: verkossa, puhelimitse tai palvelupisteessä.

Verkossa

Kaikki mahdolliset Kela-asiat kannattaa hoitaa verkon asiointipalvelussa. Myös liitteiden lähettäminen onnistuu verkossa.

Puhelimitse

Postilakon aikana Kelasta soitetaan asiakkaille useammin kuin yleensä. Lisäselvityksiä pyydetään puhelimitse, jos muu asiointi ei ole mahdollista. Kela joustaa mahdollisuuksien mukaan liitteiden määräajoissa postilakon aikana.

Jos asiakas ei voi asioida verkossa, hänen kannattaa varata aika puhelinpalveluun ja hoitaa Kela-asiat puhelimitse.

Palvelupisteissä

Myös palvelupisteessä voi täyttää hakemuksen ja jättää liitteet.

Useimmissa Kelan palvelupisteissä on asiakkaiden käyttöön tarkoitettuja tietokoneita. Myös oman mobiililaitteen kanssa voi tulla palvelupisteeseen, jos verkkoasiointiin kaipaa tukea. Palvelupisteelle kannattaa ottaa mukaan pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Toisen puolesta asioinnissa palvelupisteessä tarvitaan valtakirja.

Lue lisää