Osassa Pirkanmaan palvelu- ja asiointipisteitä palvellaan jatkossa ajanvarauksella

Helmikuun alusta palvelutapa ja aukioloajat muuttuvat Akaassa, Kangasalla, Orivedellä ja Sastamalassa. Lisäksi Sastamalan palvelupiste muuttaa samoihin tiloihin TE-palveluiden kanssa. Huhtikuussa muutoksia on luvassa Mänttä-Vilppulaan.

Verkkoasioinnin lisääntymisen myötä yhä harvemman Kelan asiakkaan tarvitsee enää asioida palvelupisteessä. Myös asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet: henkilökohtaista palvelua tarvitsevat asiakkaat hyötyvät mahdollisuudesta varata aika etukäteen.

– Haluamme kehittää palveluitamme niin, että Kela-asioita voi hoitaa kotoa käsin. Puhelinpalvelun kysyntä on suurta, ja puhelinajanvarausten tarve on kasvanut. Uudistuksella haluamme myös turvata mahdollisuuden saada henkilökohtaista palvelua kasvotusten silloin, kun asiakas sitä tarvitsee, sanoo keskisen asiakaspalveluyksikön johtaja Petteri Taponen.

Jatkossa aika kannattaa varata etukäteen, jos haluaa henkilökohtaista palvelua. Ajan voi varata verkossa tai soittamalla Kelaan.

Näin Kela palvelee 3.2. alkaen seuraavilla paikkakunnilla:

Akaa

  • Akaan yhteispalvelukeskus (Kirkkotori 10) palvelee Kela-asioissa ma–ti kl. 9–12 ja 13–15.30 ja ke–pe kl. 9–12
  • Kelan palveluasiantuntija on paikalla maanantaisin ajanvarauksella (kl. 9–12 ja 13–15.30).

Kangasala

  • Kelan palvelupiste (Torikatu 5), ke–to ajanvarauksella (kl. 9–12 ja 13–15.30).

Orivesi

  • Kelan palvelupiste (Keskustie 25), ma–ti ajanvarauksella (kl. 9–12 ja 13–15.30)
  • Kaupungintalon aulasta (Keskustie 23) löytyy osa Kelan hakemuslomakkeista.

Sastamala

  • Kelan palvelupiste muuttaa samoihin tiloihin TE-palveluiden kanssa osoitteeseen Puistokatu 10, Sastamala.
  • Kelan palvelupiste (Puistokatu 10) ma–ke ajanvarauksella (kl. 9–12 ja 13–15.30).

Näin Kela palvelee 1.4. alkaen seuraavilla paikkakunnilla:

Mänttä-Vilppula

  • Mänttä-Vilppulan asiointipiste (Hallituskatu 23) palvelee Kela-asioissa ma–pe kl. 9–12 ja 13–15.
  • Kelan palveluasiantuntija on paikalla ma–ke ajanvarauksella (kl. 9–12 ja 13–15).

Kaikkien Kelan palvelupisteiden ja eri viranomaisten yhteisten asiointipisteiden aukioloajat löytyvät verkosta. Lisäksi Kela kehittää ja tarjoaa pop up -palvelua myös palvelu- ja asiointipisteiden ulkopuolella.

Puhelimitse, ajanvarauksella ja verkossa

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä kl. 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/palvelunumerot.

Puhelinpalveluun tai palvelupisteeseen voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluasiantuntija perehtyy asiakkaan tilanteeseen etukäteen. Ajan voi varata verkossa tai soittamalla Kelaan. Kun Kelan palveluasiantuntija soittaa, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään.

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta, ja useimmat Kela-asiat hoituvat asiointipalvelussa. Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksensa käsittelytiedot. Verkkoasiointiin voi halutessaan saada tukea palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.

Lisää tietoa asiakkaille