Kela-taksin uudet tilausnumerot terveydenhuollolle

Terveydenhuollon käyttöön tarkoitetut Kela-taksien tilausnumerot muuttuvat. Uudet numerot ovat käytössä 20.12.2021. Siitä lähtien niistä voi tilata matkoja, jotka tehdään 1.1.2022 alkaen.

1.1.2022 alkaen jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Asiakas voi itse valita, kummalta hän tilaa matkansa. Myös terveydenhuollon käyttöön tarkoitetut tilausnumerot muuttuvat. 

Uudet tilausnumerot tulevat käyttöön 20.12.2021. Siitä lähtien niistä voi tilata matkoja, jotka tehdään 1.1.2022 alkaen. Tämän vuoden aikana tehtävät matkat tilataan vielä nykyisistä numeroista.  

Uudet numerot palvelevat 20.12 –30.12. arkisin klo 8–16 ja 31.12. klo 8 alkaen ympäri vuorokauden. Terveydenhuolto tilaa asiakkaan valinnan mukaan matkan jommastakummasta tilausnumerosta.

Katso uudet tilausnumerot terveydenhuollolle.

Tulosta  Näin tilaat taksin asiakkaalle -pikaohje (pdf)

Kerro nämä asiat tilauspuhelussa

Tilauspuhelussa kysytään muun muassa seuraavia asioita:

  • kotiutuvan potilaan nimi ja henkilötunnus
  • mihin ja milloin potilas kotiutuu (muista tarkastaa asiakkaan oikea kotiutumisosoite)
  • mistä taksi noutaa potilaan
  • mahdolliset mukaan tulevat apuvälineet, saattaja, käynti apteekissa tai pysähdys terveyskeskuksessa noutamassa asiakkaan tarvitsema apuväline
  • puhelinnumero, josta asiakkaan tai yhteyshenkilön tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.

Jos asiakkaan vointi edellyttää nopeaa kotiutumista, kerro siitä tilauspuhelun yhteydessä.

Oikeus vakiotaksiin säilyy

Jos Kela on myöntänyt asiakkaalle aiemmin oikeuden vakiotaksin käyttöön, oikeus siihen säilyy, vaikka palveluntuottaja vaihtuu. Asiakkaan kannattaa tiedustella nykyiseltä vakiotaksiltaan, jatkaako hän kuljetuksia jommalla kummalla uusista palveluntuottajista. Jos asiakkaan nykyinen vakiotaksi ei jatka asiakkaan kuljetuksia 1.1.2022 alkaen, asiakkaan pitää ottaa yhteyttä palveluntuottajaan uuden vakiotaksin järjestämiseksi. Kela suosittaa, että asiakkaat kysyvät uutta vakiotaksia sen jälkeen, kun ovat ehtineet vertailla alueensa palveluntuottajia esimerkiksi alkuvuoden ajan.  

Tulostettavat esitteet ja julisteet asiakkaille